پرسش :

چه جنس جورابي بخريم؟


پاسخ :
پاسخ از خانم دکتر مريم يوسفي، متخصص پوست و مو:
جوراب‌ها از مواد اوليه متنوعي از جمله پنبه، پشم، نايلون، پلي‌استر، آکريليک و... بافته مي‌شوند. رنگ جوراب‌ها هم متفاوت است و به سليقه طراحان بستگي دارد. گاهي اوقات هنر در ساخت جوراب‌ها دخيل مي‌شود و ظاهري زيبا به جوراب‌ها مي‌بخشد. به هر حال امروزه براي افراد در گروه‌هاي سني مختلف، جوراب‌هاي ويژه‌اي براي ورزش، بازي و همين‌طور جوراب‌هايي مخصوص فصل سرما و... وجود دارد.
اين 6 توصيه را جدي بگيريد
1 به دنبال جوراب‌هايي باشيد که کف آن الياف ضخيم‌تري داشته باشد تا هنگام راه رفتن فشار کمتري به پاي شما وارد شود و جوراب‌تان عمر بيشتري کند.
2 به سايز جوراب توجه کنيد. جوراب‌ها اندازه و شکل متفاوتي دارند. با وجود اينکه ممکن است فروشنده به شما بگويد جوراب‌اش «فري‌سايز» است، اين احتمال وجود دارد که به اندازه پاي شما کش نيايد.
3 الياف جوراب بايد متراکم باشند. در اين صورت جوراب رطوبت بيشتري را جذب مي‌کند و دوام بيشتري خواهد داشت.
4 جورابي بخريد که در برابر سايش مقاوم باشد يا به راحتي از پا درنيايد. البته خريد جوراب به تجربه کافي نياز دارد و شايد لازم باشد که براي تبديل شدن به يک خريدار خوب، چند بار روش آزمون و خطا را تجربه کنيد.
5 جوراب‌هاي ارزاني را که بدون سايز (فري‌سايز) هستند، نخريد. اين جوراب‌ها دوام زيادي ندارند و گاهي اوقات به دليل تنگ بودن، براي پاها ايجاد مشکل مي‌کنند.
6 بدون جوراب، کفش نپوشيد. پاهاي خيس از عرق، داخل کفش‌هاي چرمي باعث مرطوب شدن لايه‌هاي دروني کفش و افزايش رشد باکتري‌ها مي‌شود و بيماري‌هاي قارچي، زگيل و... در پاها به وجود مي‌آيد.
www.salamat.com
نسخه چاپی