پرسش :

چطور هپاتيت مي‌گيريم؟


پاسخ :
چند راه عمده وجود دارد: يک راه خوردن آب و غذاي آلوده است. به‌طور مثال، شما آب آلوده، شير، ميوه‌هايي را که معلوم نيست با چه روش بهداشتي تهيه شده‌اند مي‌خوريد. بچه‌ها در راه مدرسه آب توت‌فرنگي و آب هويج و انواع خوردني‌هاي رنگارنگ وسوسه‌انگيز را مي‌خورند و به هپاتيت A مبتلا مي‌شوند. البته همين جا متذکر شوم که اگر بزرگسالان به دليل مصرف اين مواد آلوده به هپاتيت مبتلا شوند، بيماري‌شان سخت‌تر خواهد بود.
دقت کنيد که امروزه به دليل بهبود اوضاع بهداشتي جوامع، اغلب مواد غذايي به روش‌هاي کاملا بهداشتي تهيه مي‌شود. در آب آشاميدني، شستشوي ميوه و سبزي و همه اينها به نقش پررنگ بهداشت مي‌رسيد. اگر قرار باشد شما که در خانواده‌اي با اين سطح بهداشت رشد کرده‌ايد، به دليل گردش يا مسافرت به منطقه‌اي برويد که سطح بهداشت پاييني دارد، ويروس هپاتيت A که انتقال مدفوعي- دهاني دارد به راحتي شما را از پاي درمي‌آورد و علايم بيماري ظاهر مي‌شود.
راه دوم از راه تزريق است يعني ورود مستقيم ويروس به خون البته منظورم فقط تزريق خون نيست. استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزريقي متاسفانه امروزه عامل مهم ابتلا محسوب مي‌شود. در اين جمعيت پرخطر که در زندان‌ها يا ديگر مراکز نگهداري مي‌شوند، ابتلا به هپاتيت B يک عارضه به نسبت زودرس است. انواع ديگر هپاتيت ويروسي (C و D و ...) هم در اين افراد (معتادان تزريقي) از افراد عادي بيشتر است. با اينکه هپاتيت A همان‌طور که گفتم يک عفونت منتقل شونده از راه خون نيست ولي در معتادان شيوع دارد. مطالعات نشان داده که خطر ابتلا به هپاتيت A در مصرف‌کنندگان مواد تزريقي تا 50 برابر بيشتر از ديگران است. تماس نزديک اين افراد با هم، استفاده از سوزن‌هاي مشترک و بهداشت ضعيف از ديگر علل اين آمار وحشتناک است. البته بيشتر عفونت‌هاي هپاتيت در معتادان تزريقي به سمت مشکلات مزمن کبد پيشروي ندارد اما حداقل 40 درصد از افرادي که به برنامه‌هاي ترک اعتياد وارد مي‌شوند، در بررسي‌ها اختلال کار کبد را نشان مي‌دهند.
www.salamat.com
نسخه چاپی