پرسش :

فوايد مصرف ماهي چیست؟


پاسخ :
اغلب مردم جهان غذاهاي دريايي را به واسطه طعم بسيار عالي و به عنوان يک وعده کامل غذايي ميل مي‌کنند. از سوي ديگر، هر روز بر سطح آگاهي‌هاي مردم از فوايد بهداشتي مصرف غذاهاي دريايي افزوده مي‌شود. گزارش‌هاي پزشکي نيز نشان مي‌دهند در صورت مصرف نکردن مقدار کافي از غذاهاي شيلاتي و به ويژه ماهي، بدن با چه مشکلاتي روبه‌رو خواهد شد. بر اساس مقالاتي که به تازگي از سوي دکتر ري‌رايس، رييس بنياد ماهي انگليس منتشر شده است، غذاهاي دريايي به دلايل گوناگون از نظر تغذيه منحصر به فرد هستند که به برخي از آنها اشاره مي‌کنيم:
غذاهاي دريايي کربوهيدرات، قند و نشاسته کمي دارند يا فاقد اين مواد هستند، بنابراين چاق نمي‌کنند.
ماهي منبع اسيدهاي چرب امگا 3 است. تحقيقات نشان داده امگا 3 براي فعاليت‌ صحيح مغز و جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي، درد مفاصل و سرطان به دليل داشتن سلنيوم بالا مفيد است. از سوي ديگر، امگا 3 سلامت شبکيه چشم را ارتقا مي‌دهد و خطر بروز بيماري چشمي تخريب ماکولا (لکه زرد شبکيه) در افرادي که ماهي مصرف مي‌کنند 36 درصد کمتر است.
کودکاني که در رژيم غذايي آنها ماهي وجود دارد نسبت به ساير کودکان کمتر به بيماري آسم مبتلا مي‌شوند.
ماهي از لخته شدن خون جلوگيري کرده، قابليت ارتجاعي رگ‌هاي خوني را بهبود مي‌بخشد، فشارخون را کاهش مي‌دهد، چربي خون را پايين مي‌آورد و کلسترول خوب خون را افزايش مي‌دهد.
افراد مسني که در طول هفته حداقل يک مرتبه ماهي مصرف مي‌کنند، خطر کمتر ابتلا به بيماري‌هاي مربوط به از دست دادن حافظه از جمله آلزايمر آنها را تهديد مي‌کند.
افرادي که به طور مستمر ماهي مصرف مي‌کنند کمتر دچار افسردگي مي‌شوند.
مصرف ماهي به افرادي که مبتلا به بيماري ديابت هستند، کمک مي‌کند تا راحت‌تر بتوانند ميزان قند موجود در خون خود را کنترل کنند.
مصرف مکرر ماهي علايم بيماري‌هايي مانند رماتيسم مفصلي، سورياس و بيماري‌هايي که به ايجاد نقص در سيستم ايمني بدن منجر مي‌شوند را تا حد بسيار زيادي کاهش مي‌دهد.
مصرف ماهي در طول دوران بارداري امکان زايمان کودک نارس و زايمان زودهنگام را تا حد بسيار زيادي کاهش مي‌دهد.
طبق گزارشي که در ژورنال پزشکي انگليسي چاپ شده، مصرف ماهي يا روغن ماهي براي جلوگيري از حملات قلبي به ويژه در افرادي که مبتلا به نارسايي عروقي هستند، ضرورت دارد. شيوه عمل و تاثير امگا3 در جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي هنوز مشخص نشده اما به نظر مي‌رسد مصرف ماهي با کاهش ميزان‌ تري‌گليسيريد و فشارخون، از لخته شدن خون جلوگيري کرده و ماهيت ضدالتهابي به رگ‌هاي خوني مي‌دهد.
ماهي داراي خواص ضدالتهابي بوده و موجب درمان التهاب، کاهش سردردهاي ميگرني و دردهاي عضلاني مي‌شود. همچنين در درمان بيماري‌هاي التهابي مفاصل مانند روماتيسم، آرتريت روماتوييد و آرتروز نقش دارد.
مصرف ماهي موجب بهبود اشتها، خواب راحت و کمک به ترميم حافظه کوتاه مدت در بيماران مبتلا به آلزايمر مي‌شود. مصرف ماهي و روغن ماهي موجب کاهش علايم برخي از بيماري‌هاي رواني مانند شيزوفرني مي‌شود.
خوردن ماهي از بروز بيماري‌هاي گواتر، پوسيدگي دندان‌ها، افزايش فشار خون و بيماري‌هاي قلبي عروقي جلوگيري مي‌کند.
پروتئين موجود در ماهي به دليل داشتن اسيدهاي آمينه لازم و عوامل محرک رشد اثر مهمي در ترميم بافت‌ها و سلامت و شادابي انسان و به طور کلي رشد بدن دارد و کمبود آن سبب فقدان تعادل دستگاه عصبي و عقب‌ماندگي فکري و رنجوري و ضعف جسماني مي‌شود و مقاومت بدن را در مقابل بيماري‌هاي عفوني کاهش مي‌دهد.
امروزه ويتامين E به عنوان داروي ضد پيري مصرف مي‌شود و ماهي که سرشار از ويتامين E است، در به تاخير انداختن پيري موثر است.
کنسرو ماهي‌هاي استخوان‌دار مانند ساردين و کليکا منابع عالي کلسيم و فسفر هستند زيرا همراه با استخوان کنسرو شده صرف مي‌شوند.
مصرف اسيد چرب امگا 3 نه تنها بيماري‌هاي تنفسي را بهبود مي‌بخشد بلکه در بيماران با تنگي نفس حاد و شديد که در بيمارستان بستري هستند نيز تاثير دارد. از سوي ديگر، تحقيقات نشان داده مصرف چربي ماهي احتمال بروز بيماري‌ برونشيت در انسان را کاهش مي‌دهد.
www.salamat.com
نسخه چاپی