پرسش :

چرا گاهي اوقات قاعدگي‌ دردناک مي‌شود؟


پاسخ :
عده‌اي از زنان دچار دردهاي شديدي هنگام قاعدگي مي‌شوند و اين نشانه‌ها هم در آنها بيشتر است: تغييرات خلقي و عاطفي، کاهش انرژي و حس خستگي. اما اين نشانه‌ها با درمان‌هاي متفاوتي کاهش يافته و از شدت‌شان کم مي‌شود. بيش از نيمي از زنان در هنگام قاعدگي دچار درد مي‌شوند و برخي از آنها به مدت 1 تا 3روز توانايي انجام فعاليت‌هاي روزمره را ندارند.
درد معمولاً در محل كمر و زير شكم و پهلوها ظاهر مي‌شود و به صورت قولنجي است؛ يعني شدت آن كم و زياد مي‌شود. درد در روز اول شديد است و به تدريج كاهش مي‌يابد. دردگاهي با تهوع، استفراغ، ضعف، خستگي و سردرد همراه است. درد قاعدگي ممكن است در همه دوره‌هاي خونريزي يا فقط در بعضي از دوره‌ها اتفاق بيافتد. قاعدگي دردناك معمولاً با افزايش سن و پس از ازدواج و زايمان كاهش مي‌يابد.
اصولا درد قاعدگي به دليل ترشح پروستاگلاندين‌ها ايجاد مي‌شود. پروستاگلاندين‌‌ها موادي هستند که از بافت‌هاي نکروزه‌ يا فاسدي که ريزش مي‌کنند، ترشح مي‌شوند و سبب ايجاد دردقاعدگي مي‌شود. هر ماده‌اي که بتواند پروستگلاندين‌‌ها را مهار کند مي‌تواند سبب کاهش درد قاعدگي شوند. بر حسب شدت درد مي‌توان براي تسکين درد قاعدگي از شيوه‌هاي مختلفي استفاده کرد:
• اگر درد قاعدگي شديد نباشد استفاده از مسکن‌هاي ضدالتهاب غيراستروييدي نظير مفناميک‌اسيد يا ايبوپروفن مي‌تواند سبب کاهش درد شود. استفاده از اين داروها براي کساني است که معمولا به مدت يک يا دو روز درد دارند و بايد روزهايي که فکر مي‌کنند درد قاعدگي‌شان شروع مي‌شود قبل از اينکه درد تشديد شود هر 8 ساعت يک بار از اين داروها استفاده کنند. مسکن‌هايي مثل استامينوفن و استامينوفن کدئين‌دار براي تسکين درد تاثير چنداني ندارد.
• در کساني که درد شديدي دارند و به مسکن‌هايي که نام برده شد جواب نمي‌‌دهند درمان دارويي، استفاده از قرص‌هاي جلوگيري است. درکساني که خون‌ريزي زياد و درد شديدي دارند، استفاده از اين داروها هم خون‌ريزي را کاهش مي‌دهد و هم به تدريج درد آنها را کمتر مي‌کند؛ مخصوصا کساني که دچار مشکل آندومتريوز هستند، يعني بافت رحمي در محل‌هايي به غير از حفره رحم رشد کرده است که در اين صورت اين افراد هنگام قاعدگي دچار درد بسيار شديدي مي‌شوند. مصرف قرص‌هاي ضدبارداري در اين خانم‌ها باعث مي‌شود هم کم‌کم بافت خارجي نابه‌جاي رحمي از بدن دفع شود و هم دردشان کمتر شده و نياز به مسکن‌ها هم کمتر مي‌شود.
• افرادي که دردهاي شديدي ندارند، مي‌توانند از روش‌هايي نظيرگرم کردن با استفاده از حوله گرم يا كيسه آب‌گرم و پوشاندن لباس گرم درد را تسکين دهند.
• روش‌هايي نظير فيزيوتراپي با استفاده از دستگاه‌هايي که به شکم متصل مي‌شود و ايجاد ارتعاش و ماساژ شكم، كمر،‌ پهلوها باعث تسکين درد مي‌شود؛ مگر اينکه علت اين درد، پاتولوژيک يا بيماري‌زا باشد که در آن صورت، درمان‌‌هاي خاص خود را دارد.
• افسردگي يکي از دلايل ايجاد و تشديد درد قاعدگي است چرا که افراد افسرده تحريک‌پذيرتر بوده و هر دردي در آنها ممکن است تشديد شود. درمان افسردگي در اين افراد مي‌تواند درد قاعدگي را نيز در آنها کاهش دهد.
www.salamat.com
نسخه چاپی