پرسش :

دختري 20 ساله هستم که فشار خونم پايين ( 50/100 ميلي متر جيوه ) است . علت پايين بودن فشارخون من چيست و براي افزايش آن چه مواد غذايي مصرف کنم ؟


پاسخ :
فشارخون نيرويي است که توسط جريان خون به ديواره ي عروق وارد مي شود و يکي از علائم حياتي اصلي محسوب مي شود . فشار خون توسط پمپ خون به درون سرخرگ ها ايجاد شده و با پاسخ سرخرگ ها به اين جريان خون تنظيم مي گردد .
هنگامي که فشارخون 30 ميلي متر جيوه از حد نرمال پايين تر مي آيد ، کم فشاري خون ايجاد مي گردد . فشار خون پايين (هيپوتانسيون ) فشاري است که به حدي کم است که باعث ايجاد علائم و نشانه هاي ناشي از کاهش جريان خون در عروق مي باشد . وقتي فشارخون به حدي کم باشد که سبب ايجاد نقصان در رسيدن اکسيژن و مواد مغذي به ارگان هاي مختلف مثل مغز ، قلب و کليه شود ، اندام ها نمي توانند عملکرد طبيعي خود را انجام دهند و به مرور زمان صدمه مي بينند .
افرادي که فشارخون پايين تري دارند ، خطر کمتري آنها را براي ابتلا به بيماري کليوي ، سکته و بيماري هاي قلبي تهديد مي کند . فشار خون پايين تا زماني که به حدي پايين نباشد که ايجاد علائم نمايد و به اندام ها صدمه نزند ، مطلوب بدن مي باشد . کم فشاري خون نسبي بوده و در افراد مختلف متفاوت مي باشد . مثلاً فشارخون 50/90 ممکن است در يک شخص هيچگونه علامتي دال بر کم فشاري خون ايجاد نکند ، اما در برخي افراد ممکن است با فشارخون 60/100 علايم کم فشاري خون بروز يابد .
علل کم فشاري خون :
1 ـ استرس ، ترس و درد شديد
2 ـ کم آبي بدن به علت فعاليت بدني شديد ، تعريق شديد ، تب ، گرمازدگي ، اسهال و يا استفراغ شديد
3 ـ التهاب شديد اندام هاي داخلي
4 ـ ايستادن بدون حرکت طولاني مدت
5 ـ واکنش آلرژيک به برخي داروها و يا مواد شيميايي
6 ـ اختلالات سيستم عصبي
7 ـ برخي عفونت ها
8 ـ از دست رفتن حجم قابل توجه خون
9 ـ مصرف برخي داروها
10 ـ بيماري آديسون که در آن غدد آدرنال هورمون کنترل کننده فشارخون را به طورکامل ترشح نمي کند .
11 ـ افزايش بيش از حد دما
12 ـ حاملگي
13 ـ اختلالات قلبي ـ عروقي
14 ـ مصرف بيش از حد چاي ، قهوه و ترشي ها
منبع : ماهنامه دنياي تغذيه شماره ي 86.
نسخه چاپی