پرسش :

همانطور كه مي دانيم مصحف حضرت فاطمه علومي از قبيل تعداد گناهكاران و نيكو كاران و نامشان و شهرستان بيان شده است و اين چگونه ممكن است و انسانهايي كه هنوز نيامده اند چگونه با اراده انسان مطابقت دارد.


پاسخ :
1. براساس مدارك فراواني كه در منابع گوناگون درباره كتاب يا مصحف دختر گرامي پيامبر اكرم( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) گزارش شده به دست مي آيد كه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) پس از فوت پدر به نگارش اين مصحف اقدام فرمودند؛ وانگهي، نگارش آن بر اساس دريافت هاي معنوي و عيني او براي تسلي خاطر در تحمل رنج گران فوت پدر انجام گرفته است. نيز در روايات، مسأله داشتن مصحف فاطمه(سلام الله علیها)، نوعي نشانه امامت و اتصال به وحي و آگاهي به دين و دست يابي به متون مهم شناخته شده، در مقام احتجاج و استدلال، براي خاندان علوي، وسيله كارساز و مؤثري بوده است (مصحف امام علي(علیه السّلام)، محمدعلي ايازي، ص 76 - 78).
2. با وجودي كه متأسفانه مصحف فاطمه(سلام الله علیها) در دسترس نبود تا مطالب آن بررسي شود، ولي با فرض صحت سخن شما، مبني بر مطرح شدن موارد مذكور در پرسش در آن، پاسخ پرسش مزبور روشن است چرا كه شخصيتي همچون فاطمه(سلام الله علیها) با آن دريافت هاي غيبي و اقيانوس بي كران علوم خدادادي، افق آينده و رويدادهاي آن را مي ديد و مي دانست كه مثلا فلان شخص، چه سرنوشتي خواهد داشت، ولي اين موضوع، با اختيار و اراده آزاد انسان، هيچ منافاتي ندارد، زيرا حضرت مي دانست كه فلان شخص مثلا با اراده آزاد خود چنين سرنوشتي را سپري خواهد كرد، چرا كه به ظرفيت هاي وجودي اشخاص، آگاهي داشت.
منبع: نرم افزار معمای هستی
نسخه چاپی