پرسش :

حضرت زهرا (سلام الله علیها) دستور داد قبر وي مخفي نگهداشته شود تا شيعيان از تربت او نخورند .اما شيعيان تربت حسيني (علیه السّلام)را مي خورند و بلكه آن را مي پرستند .براي اين مطلب چه پاسخي داريد؟


پاسخ :
علت مخفي نگه داشتن قبر حضرت صديقه طاهره(سلام الله علیها) به هيچ وجه اين نبوده كه شيعيان از تربت قبر آن بزرگوار نخورند.
دفن شبانه و مظلومانه آن حضرت و شركت افرادي خاص و انگشت شمار در اين مراسم و مخفي نگه داشتن قبر آن مخدره و ساير ابهاماتي كه در مدت زمان كوتاه بعد از فوت پيامبر وجود دارد را در جاهاي ديگر بايد جستجو كرد. (ايشان نمي خواستند كساني كه آزارشان دادند در مراسم نماز و دفن وي شركت كنند و با آن وصيت سياسي اعتراض خود را به وضع موجود بعد از رحلت پيامبر اعلام داشتند)
اما خوردن تربت مقدس امام حسين(علیه السّلام) طبق نظر فقهاي شيعه به جهت استشفاء به مقدار خيلي اندك جايز است مستند اين حكم روايات فراواني است كه بر اين مطلب دلالت مي كند از باب نمونه يك روايت را يادآور مي شويم: « «عن ابي عبدالله عليه السلام قال اكل الطين حرام علي بني آدم، ما خلاطين قبر الحسين عليه السلام من اكله من وجع شفاه لله.» « امام صادق(علیه السّلام) مي فرمايد: خوردن گل بر فرزندان آدم حرام است مگر گل قبر حسين(علیه السّلام) كه هر كس به جهت درمان آن را بخورد خداوند او را شفا خواهد داد.»
روايات فراوان ديگري مبني بر اين كه خداوند در تربت امام حسين(علیه السّلام) شفا قرار داده است.
طبق عقيده شيعه قرآن مجيد و روايات ائمه معصومين(علیه السّلام)( مصادر تشريع احكام است و همچنانكه حكم حرمت خاك را از روايات معصومين استفاده مي شود جواز خوردن تربت امام حسين(علیه السّلام) به قدري كه معين شده و با شرايط خاصي آن نيز از روايات استفاده مي شود.
حكم به حلال يا حرام بودن چيزي و دائره توسعه و تضييق آن به دست شارع است و هيچ كس راهي به آن ندارد به همين جهت هيچ كس بدون وجود دليل از آيات و روايات نمي تواند حكم به حرمت يا حلال بودن چيزي كند. اما نسبت پرستش تربت امام حسين(علیه السّلام) به شيعيان تهمتي بدون دليل است و هيچ كس به آن اعتقاد ندارد. سجده بر تربت امام حسين(علیه السّلام) مستحب است و سجده بر تربت امام حسين و ديگر چيزهائي كه سجده بر آن صحيح است عبادت و پرستش آن نمي باشد.
اينكه اهل تسنن بر فرش و سجاده سجده مي كنند آيا اين عمل پرستش سجاده است؟
همچنانكه رو كردن به خانه كعبه و يا لمس كردن حجر الاسود و ضريح هاي مقدس عبادت آن محسوب نمي شود و معبود حقيقي خداوند است و اطن مطلب كاملاً واضح است و نيازي به توضيح ندارد.
و ما از شما كه جوان و تحصيل كرده هستيد انتظار داريم منصفانه نسبت به مسائلي كه به ذهنتان مي رسد فكر كنيد - ما معتقديم بسياري از شبهه هاي انسان با تفكر منصفانه حل مي گردد.
منابع:
جواهر الكلام 36/358
وسائل الشيعه 24/228 چاپ آل البيت
منبع: نرم افزار معمای هستی
نسخه چاپی