پرسش :

اينكه مي گويند حضرت زهرا(سلام الله علیها) حتي از ديدن مرد نابينا امتناع مي كرد علت چه بود؟


پاسخ :
در روايتي از فاطمه زهرا(سلام الله عليها) سؤال شد: «براي زنان چه چيز بهتر است؟» در جواب فرمودند: «براي زنان بهترين چيز آن است كه مردان را نبينند و مردان نيز آنان را نبينند»، (كشف الغمه، ج 2، ص 23 و 24 و مناقب شهر آشوب، ج3، ص 119 و منتهى الآمال، ص 161 به نقل از كتاب چهارده معصوم اثر مؤسسه در راه حق، ص 27) .
اين عقيده فاطمه زهرا(سلام الله علیها) درباره زنان مي‏باشد كه در برابر مردان بيگانه و نامحرم چگونه حريم را نگه دارند و از اختلاط و معاشرت و برخورد با مردان نامحرم چگونه پرهيز كنند.
البته روشن است كه اين گونه روايات اين نكته را گوشزد مي‏كند كه بهتر است زنان بدون جهت و ضرورت خود را در معرض ديد مردان نامحرم قرار ندهند. اين پيام حضرت اوّل در زندگي عملي خود آن بانوي بزرگ تبلور مي‏كند.
امام موسي بن جعفر(عليه السلام) از پدرانش نقل فرموده است كه امير مؤمنان على(عليه السلام) فرمود: فرد نابينائي اجازه خواست كه به منزل فاطمه(سلام الله علیها) وارد شود، آن گرامي خود را از او پوشيده داشت رسول خدا( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) به او فرمود: چرا خود را پوشيده داشتي در حالىكه نابيناست و تو را نمي‏بيند؟ عرض كرد: اگر او مرا نمي‏بيند من او را مي‏بينم، و نيز رايحه و عطر را مي‏بويد و شامه‏اش سالم است. رسول خدا( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) فرمود: گواهي مي‏دهم كه تو پاره تن مني، (بحار، ج 43، ص 91 و رياحين الشريفه، تاليف شيخ ذبيح الله محلاتي، چاپ اسلاميه تهران، ج 1، ص 216 و منتهى‏الامال، ص 161 و 162 به نقل از همان، ص 26) .
پس حضرت عقيده و پيام خود را در برابر برخورد با نامحرمان با سيره عملي خود امضا و ابلاغ مى‏كند و گرنه ابتلا به گناه از ساحت قدوسي آن بانوي مقدس و معصوم، فرسنگ‏ها فاصله دارد به راستي اگر اين يك پيام را زنان جامعه عمل كنند و در برابر نامحرمان از خود نمائي دست بكشند و خود نيز از نامحرم گرائي بپرهيزند، جامعه در چه سطحي از نزاهت و طهارت باقي مي‏ماند؟ البته راجع به عصمت امامان و حضرت زهرا(سلام الله عليها) بايد گفت آنان نيز مانند ساير انسانها در معرض وسوسه شيطان قرار مي‏گيرند. اما از چنان قدرت ايماني بهره‏مندند كه آنان در صدد دفع شيطان بر مي‏آيند و وسوسه شيطان به آنان راه پيدا نمي‏كند.
منبع: نرم افزار معمای هستی
نسخه چاپی