پرسش :

حضرت جبرئيل در محضر حضرت زهرا(س) بعد از رحلت نبي اکرم چه حکمتي داشته است؟ آيا در اين هنگام اميرالمومنين(ع) نيز جبرئيل را مي ديدند؟


پاسخ :
پاسخ از آيت الله العظمي مظاهري دامت برکاته:
خصوصيات اين امر معلوم نيست. لکن آنچه مسلم است واز امتيازات بي بدييل حضرت زهرا(س) مي باشد اين است که پس از وفات پدر بزرگوارشان، جبرئيل امين تا مدتي بر آن وجود مقدس نازل مي شده و از طرف حضرت حق تعالي وقايع و مسائل را بيان مي کرده و اميرمؤمنان (ع) هم به عنوان کاتب وحي الهي آن مطالب را مرقوم مي فرموده است و همين مرقومه مبارکه، کتابي شده است به نام مصحف فاطمه (س)؛ که در روايات ائمه طاهرين(ع) به آن تصريح شده و هميشه در نزد آن بزرگواران بوده؛ و اينک نيز در نزد حضرت ولي الله الاعظم ارواحنا له الفداء است. و اين امر از مسلمات نزد شيعه است و به تعبير بلند استاد بزرگوار ما حضرت امام (قدس سره)، اين قضيه، برترين فضيلت براي حضرت زهرا(س) است که انحصار در اين فضيلت از آن وجود مقدس ايشان است و روايات مربوط به اين مطلب را مرحوم ثقه الاسلام فيض کاشاني در کتاب شريف وافي[کتاب الحجه] ذکر فرموده اند.
[به همين دليل به حضرت زهرا، لقب «محدثه» داده اند. محدثه، از نظر لغوي به معني کسي است که سخن فرشتگان را مي شنود؛ اعتقاد شيعيان اين است که ائمه اطهار(ع) همگي محدث مي باشند. امام صادق(ع) مي فرمايند: فاطمه دختر رسول خدا محدثه بود نه پيامبر؛ فاطمه را از اين جهت محدثّه مي ناميدند که فرشتگان از آسمان بر او نازل مي شدند و با او همانگونه که با مريم دختر عمران (مادر حضرت عيسي) گفتگو داشتند، اينچنين سخن مي گفتند: يا فاطمه! به درستي که خداي تعالي تو را پاک و منزه گردانيد و از تمام زنان عالم برتري داد. بحار ج14ص206]
منبع: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) دختری از آسمان، آقا شریفیان و احمدیان
نسخه چاپی