پرسش :

حوض کوثر چيست و کجا قرار دارد؟


پاسخ :
پاسخ از آيت الله العظمي مظاهري دامت برکاته:
روايات متعددي در خصوص کوثر ذکر شده است(بحارج8ص16). اين حوض بنابر آنچه در روايتي از نبي مکرم(ص) خطاب به اميرالمؤمنين(ع) آمده است، تحت عرش الهي جاري است و توصيفات خاصي دارد که پيامبر مکرم بيان فرموده و سپس مي فرمايند:
يا علي انَّ هذا الذي لي و لَکَ و لمحبيک من بعدي(بحار ج 8 ص 18).
[اي علي! همانا اين حوض براي من، تو و دوستان تو بعد از من است]. آنچه از مجموع اين روايات به خوبي برداشت و تفسير مي شود آن است که در عالم قيامت، کساني که بهشتي هستند، به دست ولايت، از آب آن حوض مطهر مي نوسند و مورد شفاعت واقع مي گردند و ساقي آن حوض اميرالمؤمنين(ع) است و حکمت اين مسأله آن است که اهل بهشت با وسيله ولايت که هدايت تکويني در دست اوست و واسطه فيض بين خدا و مخلوق است، به بهشت مي روند و بدون شفاعت آن بزرگان و بدون راهنمايي و هدايت يافتن از مقام ولايت، ورود در بهشت که همان مراتب قرب الهي است، ممکن نخواهد بود و چنانچه در پاسخ سؤال قبلي گفته شد، حقيقت کوثر، وجود مقدس حضرت زهرا(س) است که تطهير و تزکيه اهل بهشت، مرهون آن وجود طاهره مطهره است.
سلام الله الزاکيات الطيبات عليها و علي ابيها و بعلها و بنيها و السرالمستودع فيها. [درودهاي پاک و پاکيزه الهي بر او باد و بر پدرش و همسرش و فرزندانش ...]
منبع: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) دختری از آسمان، آقا شریفیان و احمدیان
نسخه چاپی