پرسش :

چرا نام حضرت مريم(عليها السلام) در قرآن آمده ولي نام حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در قرآن نيامده است؟


پاسخ :
پاسخ از آيت الله العظمي مظاهري دامت برکاته:
اولاً، آمدن يک اسم در قرآن کريم صرفاً، فضيلتي نيست؛ زيرا در قرآن اسم ناصالحان و ناپاکان نيز آمده است مثل شيطان، فرعون، قارون، ابولهب و نظاير آن، و لذا نام همه انبياء و اولياء الهي هم در قرآن کريم ذکر نشده و فقط نام تعدادي از انبياء در قرآن شريف آمده است. ثانياً از نظر ادبي، در برخي مواقع، نام کسي يا مطلبي را ذکر کردن به وسيله کنايه، رساتر و بهتر است، از اين جها نام مبارک اميرالمؤمنين علي (ع) نيز در قرآن کريم تصريح نشده، ولي با کنايه بطور مکرر و متعدد از آن حضرت و مقام ولايت و امامت آن بزرگوار و جانشينان و فرزندانشان ذکر و ياد شده است. (1) نام مبارک حضرت زهرا(س) هم با عناويني ذکر شده؛ از جمله: «کوثر» که در عالم ملکوت، تجلي حق تعالي است و در عالم ناسوت فاطمه زهرا(س) است و در عالم لاهوت، آن حوض معهود است که بهشتيان بايد از آن
بنوشند تا لياقت بهشت را پيدا کنند و هر کس از آن، جرعه اي بياشامد، انسان کامل مي گردد؛ و از جمله «کلمه الله» در آيه:
فتلقي آدم من ربه کلمات (بقره 37)
[سپس آدم از پروردگارش کلماتي را دريافت نمود]
که منظور، آنان نور حضرت زهرا از درخشندگي ويژه اي برخوردار است. و اينگونه ذکر کردن کنايي، از نظر فصاحت و بلاغت و حتي از نظر سياسي و اجتماعي، بهتر است.
پی نوشت:
1. رجوع شود به ولايت علي(ع) در قرآن کريم و سنت پيامبر، از علامه عسگري؛ منابع اهل سنت: 1. مناقب علي ابن ابي طالب، از امام احمد حنبل، 241 ه ق2. فضايل علي(ع)، از جلال الدين سيوطي شافعي، 911ه ق 3. مناقب علي(ع)، از علامه محب الدين طبري.
منبع: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) دختری از آسمان، آقا شریفیان و احمدیان
نسخه چاپی