پرسش :

فلسفه تعدد زوجات رسول اكرم(ص) چيست؟ در اين باره شبهات زيادى مطرح است، از جمله غربى ها پيامبر(ص) را متهم به شهوترانى مى‏كنند؟


پاسخ :
تعداد همسران پيامبر كه «امّهات‏المؤمنين» به حساب مى‏آيند، يازده تن مى‏باشند به اين ترتيب: خديجه، سوده، عايشه، حفصه، زينب دختر خزيمه، ام‏سلمه، زينب دختر جحش، جويريه، صفيه، ام حبيبه و ميمونه(ازواج النبى(ص)، دكتر موسى شاهين لاشين، چاپ رياض، چاپ اول، ص 21 / سيره ابن‏هشام، ص 297، چاپ مصر، 1355 هجرى قمرى).
درباره‏ى اهداف پيامبر اسلام از تعدد همسرانش، توجه شما را به مطالب زير جلب مى‏كنيم:
الف) علامه طباطبائى در اين مورد مى‏گويد: ازدواج‏هاى آن حضرت، هر كدام روش خاصى را داشت. نخستين همسر آن حضرت خديجه است. پيامبر اولين بار با او ازدواج كرد و بيش از بيست سال با او زندگى كرد و غير از او با كسى ازدواج نكرد. ج) جان ديون پورت انگليسى مى‏گويد: با اين كه در آن زمان، زياد زن گرفتن كار بدى نبود، ولى با اين حال حضرت محمد(ص) تا پنجاه سالگى با يك زن زندگى كرد و تا خديجه زنده بود، زن ديگرى نگرفت. آيا ممكن است كسى شهوت‏ران باشد و هيچ مانعى هم براى زن گرفتن در كار نباشد، با اين حال با يك زن زندگى كند آن هم با زنى كه سنّ بالائى داشته باشد؟!همسران پيامبر، عقيقى بخشايش، ص 78، چاپ قبل از انقلاب).پيامبر در سن 25 سالگي با خديجه کبري ازدواج نمود و تا سن 50 سالگي يعني سال دهم بعثت فقط با آن بانوي بزرگ زندگي مي نمود.
دو. اولين ازدواج آن حضرت با خديجه چهل ساله بود و تا زمان حيات وى، با هيچ كس ديگر ازدواج نكرد.
پس از وفات خديجه و پس از هجرت به مدينه، زنان ديگرى را به همسرى انتخاب كرد.
برخى از اين زنان بيوه بودند، برخى جوان بودند و برخى پير بودند. معلوم است كه اين روش، روش شهوترانان نيست.
آن حضرت با ام‏سلمه‏ى كهنسال ازدواج كرد و با زينب پنجاه ساله ازدواج كرد، آن حضرت همسران خود را از زيادخواهى منع مى‏فرمود. در غير اين صورت طلاق بگيرند. با اين محاسبه، انسانِ محقق دورانديش نمى‏تواند براى آن حضرت، انگيزه‏هاى شهوانى در نظر بگيرد.
حضرت محمد(ص) برخى از همسران را براى قدرتمند شدن اسلام و مسلمين،بعضى‏ها را براى دلجوئى آنان، بعضى‏ها را براى حفظ از خطرات جانى، بعضى‏ها را براى تأمين زندگى آنان و بعضى‏ها را براى بيان حلال و حرام خدا به همسرى انتخاب كرد.
به عنوان مثال، آن جناب پس از خديجه، سوده را گرفت. سوده به حبشه هجرت كرده بود و شوهرش پس از رجوع از حبشه، مُرد. سوده زنى بود مؤمن و خويشانش هم كافر بودند. اگر او را به خويشان تحويل مى‏دادند، او را مى‏كشتند و يا گمراه مى‏ساختند. براى حفظ آن زن مؤمن از اين خطرات، پيامبر اسلام با او ازدواج كرد و با اين ازدواج سوده نجات يافت.
1.محافظت از يتيمان، درماندگان و حفظ آبروى آنان مانند ازدواج با سوده.
بعد از رحلت خديجه کبري پيامبر به علت نياز مرد به همسر با خانمي به نام سوده که شوهرش در حبشه از دنيا رفته بود و بيوه بود ازدواج نمود.سوده داراي خانواده اي مشرک و دشمن پيامبر بود و به علت اين که مسلمان شده بود هيچ پشتيباني در خانواده خود نداشت و او را اذيت مي کردند.
زينب دختر خزيمه، از زنان مؤمن بود. در جنگ احد شوهرش كشته شد و رسول خدا با او ازدواج كرد تا بى‏سرپرست نباشد.
2. وضع قانون و شكستنِ سنّت غلط جاهلى مانند ازدواج با زينب دختر جحش كه رسول خدا به فرمان خدا پس از آن كه زيد او را طلاق داد، او را به همسرى انتخاب كرد تا مردم بدانند كه زن پسر خوانده، مانند زن پسر نيست، و مى‏توان با زنِ پسر خوانده ازدواج كرد، گر چه در زمان جاهليت، ازدواج با زنِ پسر خوانده ممنوع بود.ازدواج با زينب همسر طلاق داده شده زيد بن حارث پسر خوانده پيامبر به امر خداوند به جهت برداشتن بدعت ازدواج با همسر پسرخوانده بود (زيرا آنان همسر پسر خوانده را مانند همسر پسر خود عروس تلقي مي کردند).- برخي از ازدواج هاي آن حضرت براي ريشه كن كردن يكسري از سنن جاهلي بوده است . مانند ازدواج آن حضرت با زينب .
امّ‏سلمه هم شوهرش درگذشت و خود ام‏سلمه پير شده بود و با چند تا يتيم پيامبر با او ازدواج كرد و به اين ترتيب مشكل امّ‏سلمه حل شد.ازدواج با ام سلمه که شوهرش در احد شهيد شده بود و در مدينه غريب و بي کس و سرپرست چهار يتيم بود انگيزه اي الهي بود.
صفيه دختر حُيَىّ بن اخطب يهودى بود. شوهرش در جنگ خيبر و پدرش در جنگ بنى‏قريظه كشته شد و خودش هم اسير شد. پيامبر خدا او را براى خود انتخاب كرد و آزاد ساخت و پس از آزاد ساختن به عنوان همسر انتخاب كرد و به اين ترتيب دختر رئيس يهود را از ذلّت رها كرد. جويريه دختر رئيس طايفه‏ى بنى‏مصطلق بود. رئيس، دخترش و تعداد زيادى از افرادش اسير شدند. پيامبر جويريه را به همسرى انتخاب كرد و مسلمانان گفتند: حال كه اين طايفه، فاميل پيامبر ما شدند، ما همه‏شان را آزاد مى‏كنيم و بنى‏مصطلق هم كه چنين ديدند، همه مسلمان شدند.
ميمونه، ام‏حبيبه و حفصه هم شوهرانشان مرده بودند و پيامبر با ازدواج با اين‏ها، آنان را نجات مى‏داد. فقط عايشه در ميان اين‏ها شوهر نداشت. با توجه به اين خصوصيات و با توجه به خصوصيات روحى پيامبر اسلام به هيچ عنوان نمى‏توان گفت كه ازدواج‏هاى پيامبر اسلام مانند ازدواج‏هاى متعارف بوده است(به الميزان، ج 4، ص 195، چاپ دوم، بيروت، 1974، در ذيل آيه 2 تا 6 مراجعه كنيد).
ب) در جزوه‏ى «نگرشى كوتاه به زندگى پيامبر اسلام» درباره‏ى فلسفه تعدد همسران پيامبر اسلام چنين آمده است:
ازدواج‏هاى پيامبر اسلام(ص) براى چند هدف بوده است:
1.محافظت از يتيمان، درماندگان و حفظ آبروى آنان مانند ازدواج با سوده.
2.وضع قانون و شكستنِ سنّت غلط جاهلى مانند ازدواج با زينب دختر جحش كه رسول خدا به فرمان خدا پس از آن كه زيد او را طلاق داد، او را به همسرى انتخاب كرد تا مردم بدانند كه زن پسر خوانده، مانند زن پسر نيست، و مى‏توان با زنِ پسر خوانده ازدواج كرد، گر چه در زمان جاهليت، ازدواج با زنِ پسر خوانده ممنوع بود.
3.آزادسازى اسيران و بردگان مانند ازدواج با جويريه. پيامبر اكرم جويريه را گرفت و مسلمانان به خاطر خويشاوندى بنى‏مصطلق با پيامبر، همه‏ى اسيران را آزاد كردند و بنى‏مصطلق هم با مشاهده اين وضعيت، مسلمان شدند.
4.برقرارى پيوند با قبايل و طوايف بزرگ عرب و حفظ اسلام و مسلمين مانند ازدواج با عايشه، حفصه، ام‏حبيبه، صفيه و ميمونه(نگرشى كوتاه به زندگى پيامبر اسلام، ص 29، چاپ پنجم، از انتشارات مؤسسه در راه حق).
ج) جان ديون پورت انگليسى مى‏گويد: با اين كه در آن زمان، زياد زن گرفتن كار بدى نبود، ولى با اين حال حضرت محمد(ص) تا پنجاه سالگى با يك زن زندگى كرد و تا خديجه زنده بود، زن ديگرى نگرفت. آيا ممكن است كسى شهوت‏ران باشد و هيچ مانعى هم براى زن گرفتن در كار نباشد، با اين حال با يك زن زندگى كند آن هم با زنى كه سنّ بالائى داشته باشد؟!همسران پيامبر، عقيقى بخشايش، ص 78، چاپ قبل از انقلاب).
د) توماس كارلايل مى‏گويد: به رغم دشمنان، حضرت محمد(ص) هرگز شهوت‏پرست نبود و اين تهمت، بى‏انصافى است(همان).
ه) گيورگيو مى‏گويد: محمد(ص) در سال 595 ميلادى ازدواج كرد و زندگى خانوادگى او نمونه‏ى زهد، تقوى و پاكى بود. او همانند ابراهيم، نوح و يعقوب در محيطى ساده و بى‏آلايش زندگى مى‏كرد(همان).
براى آگاهى بيشتر ر.ك: الصحيح من سيرة النبى الاعظم، سيد جعفر مرتضى عاملى، ج 4، ص 68، چاپ جامعه مدرسي
منبع: www.payambarazam.ir
نسخه چاپی