پرسش :

چرا در صلوات بر پيامبر برخلاف اهل تسنن بر آل او هم درود مى‏فرستيم؟


پاسخ :
درباره كيفيت صلوات بر پيامبر(ص) در روايات بى‏شمارى كه از طرق اهل سنت و اهل‏بيت(ع) رسيده صريحاً آمده است كه «آل محمد را به هنگام صلوات بر «محمد» بيفزاييد». در تفسير «الدر المنثور» از صحيح «اسماعيل بخارى» و صحيح «محمد بن مسلم» و «سنن ابوداود» و «سنن ترمذى» و «سنن نسائى» و «سنن ابن‏ماجه» و «سنن ابن‏مردويه» و روايت ديگرى از كعب بن عجره نقل شده كه مردى خدمت پيامبر(ص) رسيد و عرض كرد:
اما السلام عليكم فقد علمنا فكيف الصلاة عليك‏؛ سلام بر تو را ما مى‏دانيم چگونه است اما صلوات بر شما بايد چگونه باشد؟» پيامبر فرمود بگو:
اللهم صل على محمدو على آل محمد كما صليت على ابراهيم انك حميد مجيد اللهم بارك على محمد و آل محمد كما باركت على... صاحب تفسير الدرالمنثور علاوه بر حديث فوق، هيجده حديث ديگر نقل كرده كه در همگى تصريح شده كه «آل محمد» را بايد به هنگام صلوات ذكر كرد، (تفسير الميزان، ج 16، ص 365 و 366، علامه طباطبايى). ابن حجر در كتاب «صواعق» چنين نقل مى‏كند كه پيامبر(ص) فرمود:
لاتصلّوا على الصلاة البتراء فقالوا و ماالصلاة البتراء؟ قال تقولون: اللهم صل على محمد و تمسكون، بل قولوا اللهم صل على محمد و آل محمد؛ هرگز بر من صلوات ناقص نفرستيد. عرض كردند: صلوات ناقص چيست؟ فرمود: اين كه فقط بگوييم اللهم صلى على محمد و ادامه ندهيد بلكه بگوييد اللهم صلى على محمد و آل محمد»، (تفسيرنمونه، ج 17، ص 419 و 420، ناصر مكارم شيرازى، نقل از صواعق، ص 144). از فقهاى اهل سنت «شافعى» آن را در تشهد دوم واجب مى‏داند و احمد بن حنبل در يكى از دو روايت كه از او نقل شده و جمعى ديگر از فقها ولى بعضى مانند ابوحنيفه آن را واجب نشمرده‏اند، (تفسير نمونه، ج 17، ص 420، ناصر مكارم شيرازى، نقل از تذكره علامه حلى، ج 1، ص 126). حتى شافعى همين فتوا را (واجب بودن صلوات بر آل محمد) در شعر معروفش صريحاً آورده است.
يا اهل بيت رسول الله حبكم‏فرض من الله فى القرآن انزله‏S}
اى اهل بيت رسول الله محبت شمااز سوى خداوند در قرآن واجب شده است‏S}
كفاكم من عظيم القدر انكم‏من لم يصل عليكم لا صلاة له‏S}
در عظمت مقام شما همين بس كه‏هر كس بر شما صلوات نفرستد نمازش باطل است‏S} (تفسير نمونه، نقل از الغدير، نقل از شرح المواهب زرقانى، ج 7، ص 7).
منبع: www.payambarazam.ir
نسخه چاپی