پرسش :

چرا در سيره و روش زندگي پيامبراکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به حسب ظاهر تعارض و تناقض وجود دارد؟


پاسخ :
اين اختلاف و تعارض ظاهري سيرت، به كمك بياناتي كه از پيشوايان دين رسيده، براي ما روشن مي‎كند از نظر اسلام در باب معيشت و لوازم زندگي چيزهايي است كه اصول ثابت و تغيير ناپذير به شمار مي‎روند و چيزهايي است كه اين‎طور نيست.
يك اصل ثابت و تغيير ناپذير اين است كه يك نفر مسلمان بايد زندگي خود را از زندگي عمومي جدا نداند، بايد زندگي خود را با زندگي عموم تطبيق دهد. معني ندارد در حالي كه عموم مردم در بدبختي زندگي مي‎كنند، عدة ديگر با مستمسك قرار دادن؛ «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللهِ الَّتي اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّيِّبات مِنَ الرِّزْقِ؛ اعراف/32 در درياي نعمت غوطه‎ور بشوند، هرچند فرض كنيم كه از راه حلال به چنگ آورده باشند».
اصل ثابت و تغيير ناپذير ديگري كه در همه حال و همة زمانها پسنديده است، زهد به معني عزت نفس و مناعت طبع و بلند نظري است كه انسان در همه حال و همة زمانها خوب است نسبت به امور مادي بي‎اعتنا باشد، دين را به دنيا و فضيلت و اخلاق را به پول و مقام نفروشد، به امور مادي به چشم وسيله نگاه كند نه به چشم هدف و مقصد اما ساير امور كه مربوط به توسعه و تضييق و بود نبودِ وسايل زندگي است يك امر ثابت و تغيير ناپذيري نيست. ممكن است در زماني تكليف جوري اقتضا كند و در زماني ديگر جور ديگر، همان‎طوري كه رسول خدا و علي مرتضي(ع) طوري زندگي كردند و ساير ائمه(ع) طور ديگر.
منبع: مجموعه آثار شهيد مطهري ج18ـ سيري در سيره ائمه اطهار(ع)،شهيد مطهري
نسخه چاپی