پرسش :

سلام، من پسری مذهبی هستم، چیزی که خیلی مرا اذیت می کند شهوت است؛ به خود ارضایی دچار شده ام، چون فرصت ازدواج ندارم و فرصت های انحراف نیز اطراف مرا فراگرفته است. شدیداً علاقه به زن دارم و هر زنی را می بینم وسوسه می شوم و با توجه به قیافه خوبی که دارم هر وقت من خودم را کنترل می کنم مورد توجه یک زن قرار می گیرم و وسوسه می شوم. شما مرا راهنمایی کنید.


پاسخ :
تصمیم جدی شما را برای ترک این ناهنجاری تبریک می گوییم؛ ناهنجاری ای که می تواند در شما ایجاد وابستگی روانی (اعتیاد) نموده و به تدریج صدمات زیادی را به شما بزند؛ شاید مهمترین عارضه آن احساس شرمندگی و سرزنش دائمی خود است که به سرخوردگی و اضطراب و در آخر به افسردگی می انجامد و در صورتی که مدتی این رویه ادامه داشته باشد برای ترک آن گاه لازم است علاوه بر راه هایی که بیان می شود از درمان های دارویی برای کنترل اضطراب و هیجاناتی که شما را به تکرار عمل سوق می دهد، کمک گرفت.[1]
شما فردی هستید با تمام ارزش ها و زیبایی های انسانی و تنها در پاسخ به طبیعی ترین نیاز هر انسان، به اشتباه راهی را رفته اید که باعث می شود تا عزت نفس ارزشمند خود را به تدریج از دست بدهید. پس اولین قدم آن است که به خود نهیب زنید که من همچون همه هم نوعان خود یک انسان ارزشمند با تمام مظاهر زیبایی انسانی هستم و باید با شناخت ریشه ای مشکل، و درمان درست آن، موفق به گذر از این مرحله شوم. مرحله ای که مطمئن باشید از آن گذر خواهید کرد و ما امیدواریم که شما به زودی و با کمترین هزینه این مرحله را پشت سر گذاشته و به امور مهم دیگر زندگی که با آن مواجه می شوید بپردازید.
خداوند متعال نیروی شهوت (غریزه جنسی) را بخاطر مصالح و منافعی که دارد در وجود انسان قرار داده است؛ یکی از آن منافع و جنبه مادی آن، بقاء شخص و نوع انسانی است و جنبه معنوی آن پیمودن راه تکامل است که از طریق اراده و انتخاب درست در میان راه های مختلف بدست می آید.
تحریک غریزه در دوران جوانی امری طبیعی و نشانه سلامتی بدن است؛ اما مشکل از آنجا شروع می شود که این تحریک نابهنگام و به طور ناهنجار انجام بگیرد. از این رو باید با عزمی راسخ و تصمیمی جدی برای پیشگیری از آسیب های متعدد و گاه سنگین آن اقدام کرد و در این باره تردید به خود راه ندهید که شما بر این امر توانا هستید. شما می دانید همان گونه که دوران جوانی، آماج هجوم غرایز و اوج نشاط و تحریک هاست، اما از سوی دیگر دوران جوانی قله و اوج اراده و تصمیم سازی ها نیز می باشد.
حفظ نمودن خود در این گونه شرایط پاداش جهاد در راه خدا را دارد و رفته رفته رغبت و تجربه پایداری شما در حفظ خود، رو به فزونی می گذارد و خداوند نیز وعده فرموده است که: «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» «کسانی که در راه ما تلاش کنند آنان را به راه های خود هدایت می کنیم»
در واقع نباید با نیروی غریزه جنسی به مقابله برخواست؛ بلکه باید آن را کنترل نمود و در حد معقول و متعادل از آن استفاده نمود. این روشن است که تنها راه اصلی کنترل معقول غریزه جنسی از طریق ازدواج بدست می آید؛ در عین حال عوامل دیگری هم به کنترل شهوت کمک می کنند و یکی از آنها ایجاد اشتغال دائم و جدی و همراه با مسؤلیت برای خود است. سعی نمائید با برنامه ریزی روزانه، تمام وقت خود را به نوعی پر نمائید و این اشتغال گاهی به صورت قرار دادن خود در فضای الزام به مطالعه در زمینه ای که علاقه دارید، همراه با تحقیق در آن زمینه و این گونه فعالیت های فکری و علمی می تواند باشد و گاهی هم اشتغال به حرفه ای و یا هنری اعم از خطاطی، نقاشی، مهارت های کامپیوتری و یا اشتغالات فنی دیگر مثل مکانیکی، بنائی، نجاری و از این قبیل، که بزرگان فرموده اند نفس را باید مشغول داشت تا او تو را به خود مشغول نکند. در کنار همه این ها اشتغال به ورزش، به طور جدی و با برنامه ریزی می تواند اثرات زیادی بر سلامت جسم و آرامش روحی شما داشته باشد؛ علاوه ایجاد ارتباط و طرح دوستی با افراد صالح و شایسته و شرکت و مشارکت در مجالس مذهبی و استفاده از آثار معنوی و روحی آن نیز تاثیر زیادی در کسب عزت نفسی که با گناه از دست می رود و تربیت روح و تقویت ایمان و بندگی ما خواهد گذاشت.
اگر مقداری به علل و عوامل و ریشه های تهییج شهوت توجه کنیم؛ ریشه بسیاری از این هیجانات را، عدم کنترل و رها نمودن چشم می یابیم و می دانید کنترل چشم راحت تر از کنترل شهوت است، چون وقتی یک نیروی غریزی به هیجان آمد کنترل آن خیلی مشکل است، بر خلاف کنترل چشم که راحت تر بدست می آید و به این جهت در روایات آمده است که:
«نگاه کردن تیری است از تیرهای شیطان»[2] کسی که چشم خود را به نامحرم می دوزد در واقع مانند صیدی است که توسط شکارچی مورد اصابت تیر قرار گرفته است و زخمی شده است و شکار زخمی زودتر و راحت تر دستگیر می شود.
ریشه دیگر این هیجانات عدم کنترل فکر و خیال و فکر کردن به هر آنچه بر انگیزاننده میل غریزیست می باشد که باید با تمرین و ممارست، کنترل آن را به دست آورید.
ما برای موفقیت و رسیدن به مقصود خود باید برنامه های متنوعی را آغاز کنیم و یا از اموری پرهیز کنیم که برخی را بیان نمودیم همچون:
1- کنترل فکر و خیال
2- کنترل اعضا به خصوص چشم و خودداری از نگاه کردن به مناظر، فیلم‏ها و تصاویر تحریک کننده و خودداری از خواندن و شنیدن مباحث و مطالب و حتی شوخی‏های جنسی و تحریک‏کننده.
3- ایجاد اشتغال.
4- انجام ورزش مرتب.
5- طرح دوستی با افراد صالح و پرهیزکار و ...
6- شرکت در هیئت ها و مجالس مذهبی
و برخی دیگر که بیان آنها نیز لازم است مانند:
7- از زیاده روی در خوردن مواد غذایی که محرک است مانند: خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ، گوشت قرمز، غذاهای پرچرب، اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا کنید.
8- سعی کنید به هنگام خواب شکم شما بیش از حد معمول پر نباشد و بین خوردن غذا و خواب شما فاصله باشد.
9- از نوشیدن افراط‏گونه آب و مایعات پرهیز کنید (به خصوص شب‏ها و قبل از خوابیدن).
10- قبل از خواب مثانه خود را تخلیه نمایید.
11- تا خواب شما را فرا نگرفته به رختخواب نروید.
12- هفته‏ای یک یا دو روز روزه مستحبی بگیرید و اگر توان آن را ندارید روزه اخلاقی بگیرید؛ یعنی، مقدار و دفعات صرف غذا را کاهش دهید.
در پاسخ به قسمت دوم سؤالتان مجددا به این نکات توجه نمایید.
1. اساسی‏ترین راه حلی که می‏تواند جلوی انحراف اخلاقی ـ جنسی نسل جوان را بگیرد، ازدواج است. اگر برای ازدواج آمادگی دارید و خانواده نیز با شما همکاری می‏کنند، هر چه زودتر با انتخاب همسری مناسب ـ بر اساس معیارهای صحیح ـ از طریق خانواده و افراد باتجربه، اقدام به خواستگاری کنید. بعد از مدتی عروسی کنید و زندگی شیرین مشترک را آغاز نمایید.
2. در صورتی که نمی‏توانید تشکیل خانواده بدهید و به هر دلیلی قادر به اداره یک زندگی نیستید، می‏توانید با فردی مناسب عقد ببندید و تا وقتی آمادگی عروسی ندارید، با توافق همسرتان، با هم نامزد و محرم باشید و هر کدام در خانه پدرتان زندگی کنید، تا زمینه زندگی مشترک فراهم شود. این کار هیچ منافاتی با تحصیل یا سربازی ندارد.
3. برای تحقق پیشنهاد بالا، سعی کنید با ساده‏ترین و کم‏ترین امکانات ازدواج کنید و سطح توقعات خودتان را کاهش دهید. مطمئن باشید که به تدریج به همه آنچه یک زندگی موفق و شیرین نیاز دارد، دست خواهید یافت.
4. انتظار نداشته باشید در بدو امر، همه چیز بدون هیچ مشکلی فراهم شود. طبیعی است که شیرینی‏های نامزدی و ازدواج با مشکلات و تنگناهایی نیز توأم است. دنیا تا آخر چنین است. هیچ گاه زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی، بدون مشکل نمی‏شود. همواره شیرینی‏ها و تلخی‏ها در هم آمیخته‏اند؛ لذا ما نباید توقع داشته باشیم وقتی همه مشکلات برطرف شد، ازدواج کنیم.
و می دانید که آنچه که همه این تلاش ها را ثمر بخش خواهد نمود، توجه و ارتباط با خدا از طریق مواظبت بر نماز و خواندن قرآن و دعا های وارده از أئمه علیهم السلام و... خواهد بود.
پی نوشتها:
1. این درمان توسط پزشک و با تجویز دارو انجام می گیرد.
2. بحار الانوار، ج 104، ص 38.
منبع: پایگاه حوزه
نسخه چاپی