پرسش :

در مورد خود ارضايي مفصّل توضيح دهيد و راه مبارزه آن را بنويسيد؟ آيا تأثيري بد در ازدواج و بچه‏ دار شدن مي‏گذارد؟


پاسخ :
خود ارضايي يكي از اقسام انحرافات جنسي به شمار مي‏رود. در پيدايي آن علل مختلفي دخالت دارد مانند تحوّلات بلوغ، عوامل تحريك زا، عقده حقارت، مساعد نبودن محيط خانواده، معاشرت با منحرفان، ضعف ايمان و ناآگاهي از پيامدهاي خودارضايي. متأسفانه خودارضايي، عوارض زيان باري دارد، مانند ضعف سيستم عصبي، ناتواني جنسي، گريز از ازدواج، سرد مزاجي، پژمردگي رنگ، ايجاد حلقه سياه دور چشم، خستگي و خواب آلود بودن، شرم كاذب، گوشه‏گيري و آشفتگي در خواب.(1)
البته تأثير خودارضايي در ازدواج و يا بچه دار شدن مطلبي نيست كه براي همه افراد يكسان باشد. در اين باره بايد پزشك متخصص با معاينات خود نظر دهد. معمولاً اين مشكل براي افرادي كه در خود ارضايي افراط كرده و سابقه زيادي دارند، ممكن است اتفاق افتد.
از نظر شرعي شكي نيست كه خود ارضايي حرام است و استغفار و توبه از آن لازم مي‏باشد.
اسلام براي مقابله با انحرافات جنسي عموماً و خودارضايي خصوصاً در دو بخش پيش‏گيري و درمان راهكارهاي مناسبي را ارائه كرده است. اما روش‏هاي كاربردي در بخش نخست عبارت است از:
1- خردورزي: خودارضايي نتيجه عدم تعديل غريزه جنسي است.
بديهي است كه با مهار احساسات و تعديل غريزه جنسي مي‏توان از خود ارضايي پيشگيري كرد.
يكي از راه‏هاي مهار غريزه جنسي استفاده از نيروي عقل است. امام علي(ع) مي‏فرمايد: "در دل‏هاي بشر، خاطرات بد و خواهش‏هاي زشت پديد مي‏آيد و عقل از اعمال آن خاطرات جلوگيري مي‏كند".(2) البته به دليل نيرومندي غريزه جنسي و نارسايي عقل در ايام بحراني بلوغ، اين چراغ هدايت، كم فروغ مي‏گردد. در اين شرايط بايد از احساسات مذهبي بهره گرفت.
2- خدا محوري: در هنگامه بحران بلوغ، با استمداد از احساسات مذهبي و رعايت تقوا مي‏توان شهوت را كنترل كرد. بزرگ‏ترين قدرت براي مهار غرايز از نظر اسلام احساس مذهبي است. قرآن مجيد نماز را عامل باز دارنده از گناه مي‏داند و مي‏فرمايد: "نماز آدمي را از كارهاي زشت باز مي‏دارد".(3) جواني از انصار نماز را با پيامبر ادا مي‏كرد، ولي آلوده به گناهان زشتي بود. حضرت فرمود: "سرانجام نمازش او را از اين اعمال پاك مي‏كند".(4) البته هر نمازي به نسبت رعايت شرايط، اين اثر را دارد. رسول اكرم(ص) به جوانان توصيه مي‏كند براي كنترل غريزه جنسي، از روزه و امساك از خوردن استفاده كنند.(5)
3- رعايت اصل مهم حيا و عفت در محيط خانه: رعايت بعضي مسائل مانند جداسازي محل خواب كودكان، محدود كردن، تماس بدني با آنان، دور نگاه داشتن كودكان از مناظر مهيج از بروز انحراف جنسي جلوگيري مي‏كند.
4- دقت در دوست يابي: اولين قدم‏هاي انحراف را نوجوانان به كمك دوستان ناباب بر مي‏دارند. براي پيش‏گيري از انحرافات جنسي بايد در انتخاب دوست وقت كافي صورت گيرد.
5- كنترل غريزه جنسي: جوان بايد از ابتداي بلوغ، غريزه جنسي را به كنترل در آورد تا انحراف به صورت عادت در نيايد. كنترل از طريق: طرد افكار شيطاني، پر كردن اوقات فراغت، كنترل چشم و عدم اختلاط زن و مرد انجام مي‏گيرد. بيدار ماندن در رختخواب ممكن است زمينه ساز برخي انحرافات شود، از اين رو به جوانان توصيه مي‏گردد زماني وارد بستر شوند كه به حد كافي خسته شده و آماده خواب باشند. براي اين امر مي‏توان از مطالعه كتاب‏هاي مفيد قبل از خواب استفاده كرد، زيرا اشتغالات فكري اثر عميقي در انصراف فكر از عادات و انحراف جنسي دارد، از اين رو پر كردن اوقات فراغت از اهميّت خاصي برخوردار است.
6- ياد مرگ: يكي ديگر از عواملي كه در غلبه بر شهوت نقش مهمي دارد، ياد مرگ است.
رسول اكرم(ص) مي‏فرمايد: "زياد مرگ را ياد كنيد كه ياد مرگ شكننده لذّات نفساني و حايل ميان تو و شهوات است".(6)
7- ازدواج: راه صحيح ارضاي غريزه جنسي، ازدواج قانوني است. رسول خدا(ص) مي‏فرمايد: "اي جوانان! هر يك از شما كه قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام كند، زيرا بهترين وسيله است كه چشم را از نگاه‏هاي آلوده و عورت را از بي عفتي محافظت مي‏كند".(7)
از اين رو اسلام، در جايي كه ترك گناه منوط به ازدواج باشد، آن را واجب كرده است. فقهاي عظام فرموده‏اند: كسي كه به دليل نداشتن زن به حرام مي‏افتد واجب است زن بگيرد.(8) اين مسئله در مورد زنان نيز مؤثر است.
8- خويشتن داري: قرآن مجيد راه مقابله با طغيان غريزه جنسي را در صورت فراهم نبودن زمينه ازدواج، خويشتن داري در امور جنسي مي‏داند و مي‏فرمايد: "آن‏ها كه وسيله ازدواج ندارند، بايد عفت پيشه كنند تا خداوند آنان را به فضلش بي نياز كند".(9)
البته تسلط بر نفس و تعديل غريزه جنسي، كار بسيار دشوار است كه نياز به مقاومت سرسختانه دارد. امام علي(ع) مي‏فرمايد: "شهوت‏ها و خواسته‏هاي نفساني، بيماري‏هاي كشنده هستند و بهترين دواي آن‏ها، صبر و پايداري در برابر آن‏ها است".(10)
9- تقويت اراده: اگر زياده خواهي جنسي به صورت عادت ناپسند خودارضايي در آمده باشد، از آن جا كه عادت به منزله طبيعت دوم آدمي به شمار مي‏رود، رهايي از آن، احتياج به عزمي راسخ دارد. آن چه در شروع كار مهم است، خواستن و انگيزه داشتن است. در اين جهت تلقين مثبت بسيار كارساز است. افراد مبتلا به خودارضايي بايد مرتب به خود تلقين كنند كه به خوبي قادرند اين عادت را ترك كنند، ضمن اين كه به دنبال آن جاي گزين كردن يك عادت پسنديده ضروري است.
روان شناسان مي‏گويند: براي ترك يك عادت بد، حتماً بايد به سراغ عادت خوب رفت و آن را جانشين عادت بد نمود. در مورد عادات بدجنسي بايد درست در همان ساعاتي كه انگيزه آن در مبتلايان توليد مي‏شود، به سراغ برنامه خاصي (مانند ورزش، تفريح، رفتن پيش دوستان و بطور كلي بيرون آمدن از خلوت و تنها بوده) كه براي چنين ساعاتي از قبل پيش بيني كرده‏اند بروند.(11)
10- مؤاخذه و تنبيه: آدمي گذشته از همت والا، به محرك هايي نيازمند است تا نفس مايل به تنبلي و ركود را به حركت و تلاش وا دارد و در طريق مجاهدت با نفس ثابت قدم و مقاوم گرداند. در اين ميان، مهم‏ترين محرّك، تنبيه و مجازات است.
مجازات در برابر زياده خواهي جنسي از ملامت شروع و سپس به مراحل شديدتر مانند محروم كردن خويشتن از بعضي لذايذ زندگي در مدّت معيّن منتهي مي‏گردد.
11- ورزش: يكي از راه‏هاي آرام كردن طوفان غريزه جنسي در انسان، ورزش و فعاليت بدني است، زيرا ورزش مقدار فراواني از انرژي‏هاي بدني و فكري انسان را به خود اختصاص مي‏دهد و از مسائل ديگر كم مي‏كند.
12- كم خوري: در روايات اسلامي از روزه داري به عنوان يك عامل غلبه بر شهوت ياد شده است. پيامبر اكرم(ص) مي‏فرمايد: "اي جوانان! هر يك از شما قدرت ازدواج دارد ازدواج كند و اگر قدرت ندارد، روزه بگيرد، زيرا روزه گرفتن براي كنترل شهوت مفيد است".(12)
پي نوشت‏ها:
1. احمد احمدي، روانشناسي نوجوان و جوان، ص 120.
2. غررالحكم، ج 2، ص 500.
3. عنكبوت (29) آيه 45.
4. تفسير نمونه، ج 16، ص 287.
5. بحارالانوار، ج 100، ص 220.
6. بحارالأنوار، ج 74، ص 388.
7. مكارم الاخلاق، ص 100.
8. توضيح المسائل مراجع، ج 2، مسئله 2443.
9. نور (24) آيه 33.
10. غررالحكم، ج 1، ص 72
11. ناصر مكارم شيرازي، مشكلات جنسي جوانان، ص 169.
منبع:WWW.eporsesh.com
نسخه چاپی