پرسش :

تا آنجا كه به ياد دارم هرگاه فردي لذّتي را ترك گويد ، بعد از مدّتي ترس او را احاطه مي‌كند . اگر كسي عمل خود ارضايي را ترك كرده است . ممكن است اين ترس باعث آبروريزي او شود. در اين مورد چه بايد كرد و طرز برخورد با آنان چگونه بايد باشد؟


پاسخ :
ترك لذت هاي حرام باعث ترس نمي‌شود ، بلكه آرامش رواني در انسان ايجاد مي‌كند و او احساس شادماني و آسايش مي‌كند. اگر ديگران از كارهاي زشت او با خبر باشند، ترس از لو رفتن و آبروريزي در آنان ايجاد مي‌شود. در اينجا لازم است كساني كه از كار زشت ديگران مطلّع هستند ، از افشاي كارهاي زشت آنان پرهيز كنند و از اشاعة فحشا و منكرات جلوگيري كنند.
در اسلام از غيبت كردن مذمت شده و آن را به منزلة خوردن گوشت مردة برادر محسوب كرده و آن را از زنا بدتر شمرده ، به خاطر آن است كه آبروي ديگران حفظ شود. قرآن مي‌فرمايد: "براي كساني كه دوست دارند خصلت هاي ناشايست مؤمنان فاش شود ، عذابي دردناك خواهد بود".1
امام صادق فرمودند: " هر كس دربارة مؤمني چيزي را كه با دوچشمش ديده و با دو گوشش شنيده بگويد ، مصداق اين آيه است و از افرادي مي‌باشد كه دچار عذاب شديد خواهد شد".2
كساني كه از اسرار و كارهاي زشت ديگران آگاه هستند ، بايد طوري برخورد كنند كه گويا آگاهي ندارند و حفظ آبرو ديگران را رعايت كنند كه حتّي با گوشه و كنايه آنان را آزار ندهند.
اگر ديگران از وضع آنان مطلع اند، به آنان رعايت آداب اسلامي را گوشزد كنند. خلاصه شما بايد در حفظ حرمت و آبروي برادر و خواهرتان بكوشيد و نگذاريد سرافكنده و خوار شوند . سعي كنيد روحية آنان را حفظ كنيد و آنان را شاداب نگه داريد، زيرا هر گناهي قابل بخشش و جبران است.
پی نوشتها:
1.نور ( 24)، آية 19.
2. شهيد دستغيب ، گناهان كبيره ، ج 2 ، ص 272 ، به نقل از اصول كافي ، ج 2 ، ص 357.
منبع:WWW.eporsesh.com
نسخه چاپی