پرسش :

شخصي كه در ماه مبارك رمضان غسل برايش واجب است اما بدون عذر شرعي با حالت جنابت وارد اذان صبح مي شود و چند روز هم با همان حالت باقي مي ماند و التفات به وجوب غسل هم داشته روزه هايش چه حكمي دارد و آيا كفاره هم بايد بدهد.


پاسخ :
كسي كه قبل از اذان صبح در ماه رمضان محتلم شده است، بايد غسل كند و در صورت عدم دسترسي به آب و حمام يا تنگ بودن وقت، بايد تيمم بدل از غسل جنابت بكند. بنابراين اگر عمدا تيمم نكند، كفاره و قضاي آن روزه بر او واجب مي‏شود . و همين طور هر چند روزي كه بدون غسل روزه گرفته باطل است و بايد قضاي آنها را انجام دهد و كفاره نيز بر او واجب است و كفاره در اين صورت براي هر روز گرفتن 60 روز روزه است كه 31 روز آن بايد پي در پي باشد و يا براي هر روز 60 فقير را طعام دهد يعني به هر كدام از آنها 750 گرم گندم، جو، آرد، نان و يا برنج و امثال اينها (البته يكي از اشياء ذكر شده) بدهد و اگر بخواهد پول بدهد بايد آنها را از طرف خود وكيل در خريدن طعام نمايد و اطمينان داشته باشد كه اين كار را انجام مي دهند.
البته مي توان پول را به دفتر مراجع تقليد و يا كميته امداد امام خميني بدهند و بگويند كفاره افطار عمدي ماه رمضان است آنها در مورد خودش مصرف مي كنند و اگر واقعا قدرت بر دادن كفاره ندارد و روزه هم نمي تواند بگيرد براي هر روز 18 روز روزه بگيرد و اگر نمي تواند هر چند از مقداري كه گفته شد طعام به فقرا بدهد و اگر اين را هم نمي تواند استغفار و توبه واقعي نمايد هر چند با گفتن يك مرتبه استغفرالله باشد ولي بنا بر احتياط هر وقت توانست كفاره را بدهد.
منبع: توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 871
نسخه چاپی