پرسش :

در صورتي كه كسي جنب شده و نماز و روزه مي گرفته و ماهها نمي دانسته كه بايد غسل كند و غسل نمي كرده ، نماز و ورزه او چگونه خواهد خواهد شد ؟ در صورتي كه هنوز به سن قانوني تكليف نرسيده باشد و با نگاه كردن به رساله فهميده باشد چطور؟ توضيح دهيد.


پاسخ :
امام باقر ( فرمودند : " لا حياء في الدين " در دين اسلام حياء و خجالت جايگاهي ندارد ، و خوشحاليم كه شما در اين سنّ بدون هيچگونه خجالتي به دنبال يافتن پاسخ شبهات و سؤالات ديني خود مي باشيد ، چه بسا افرادي كه پس از سالها زندگي و در دوران كهولت و پيري سن، تازه متوجه جهل خود نسبت به مسائل و احكام شرعيّه مي شوند ، مسائل و احكامي كه برهر مسلماني از ابتداي سن بلوغ واجب است.
امّا در پاسخي سؤال شما بايد عرض كنيم : افرادي كه داراي شرايط ذيل باشند مكلّف به انجام تكاليف واجب خود مي‌باشند.1
1_ عقل : ( پس افراد ديوانه و كودكان مكلّف نيستند. )
2_ قدرت : ( بر انجام تكاليف اعمّ از انجام واجبات و اجتناب از محرّمات)
3_ بلوغ : كه سه نشانه دارد : بيرون آمدن مني از انسان
روئيدن موي خشن بر عانه2
كامل شدن 15 سال قمري براي دختران و 9 سال قمري براي دختران 3
براي تحقق بلوغ ظاهر شدن هر سه علامت با هم ضرورت ندارد ، بلكه با پديدار شدن يكي از آنها، بلوغ حاصل مي شود. پس اگر جواني از خود مني ببيند ، هر چند به سن بلوغ نرسيده باشد ، بالغ است و بايد به تكاليف شرعي عمل نمايد.
بنابر اين جواب بخش دوّم پرسش شما كه سوال نموده ايد " فرد مذكور جنب شده و هنوز به سنّ قانوني تكليف نرسيده باشد" با توجه به مقدمّه فوق اين است كه : اين فرد از همان زمان كه جنب شده مكلّف نيز شده اگر چه به سن قانوني تكليف 15 سال قمري نرسيده باشد و غسل جنابت از همان زمان بر او واجب شده است.
حال اگر فرد مذكور وظيفه اش را كه غسل بوده ، انجام نداده است بايد نمازها و روزه هائي را كه در حال جنابت خوانده قضا نمايد واگر در يادگرفتن احكام مبتلا به خود از جمله غسل كوتاهي كرده يعني مرتكب تقصير شده ( جاهل مقصّر ) بايد علاوه بر قضاي روزه خود ، براي هر روز، روزه با حال جنابت كفاره نيز بدهد.
توجه شما را به متن فتواي مقام معظم رهبري ( حفظه ا... ) جلب مي كنيم :
" قضاي نمازهايي كه در حال جنابت خوانده بر او واجب است ، و همچنين قضاي روزه هم در صورتي كه مي دانسته كه جنب است ولي اگر جاهل به وجوب غسل بر جنب، براي روزه گرفتن بوده ، بر او واجب است بلكه اقوي اين است كه اگر جهل او به حكم ، ناشي از تقصير باشد ، كفاره هم بر او واجب است .... "4 و " براي هر چند بار خروج مني اگر تا به حال غسل نكرده است يك غسل جنابت كافي است ، و .... " 5
در پايان توجه شما را به آيه ذيل جلب مي كنيم : " ........... ما يريد ا... ليجعل عليكم من حرج و لكن يريد ليطهر لكم و ليتم نعمته عليكم ، لعلّكم تشكرون. "6 ( يعني خداوند نمي خواهد براي شما زحتي ايجاد كند ، بلكه مي خواهد شما را پاك و نعمتش را بر شما تمام گرداند ، باشد كه سپاس گوئيد.)
از خداوند توفيق عمل به دستورات حيات بخش اسلام را براي شما دوست عزيز خواهانم . _ من ا... توفيق _
منابع و مآخذ :
1- آموزش فقه / محمّد حسين فلاح زاده / ص 20
2_ عانه به بالاي عورت و پائين شكم اطلاق مي شود.
3_تحريرالوسيله،ج 2 ، كتاب الحجر ، القول في الصغر ، ص 13 ، م 3 و استقائات ، ج 1 ، ص 126 ، س 1.
4_ رساله اجوبته الاستفتانات ( ترجمه فارسي ) / حضرت آيت الله العظمي سيد علي خامنه اي/ج1/ س 211 ، ص 61
5_ همان منبع _ س 212 ، ص 62
6_ سوره مائده آيه 6
منبع:www.eporsesh.com
نسخه چاپی