پرسش :

يكي از دلايل روزه گرفتن درك حال گرسنگان است، پس چرا هنگامي كه انسان روزه است، نبايد از مواد خوشبو كننده مثل عطر و ادوكلن استفاده نمايد؟ از طرفي در روايات آمده كه حضرت محمد (ص) هميشه خود را خوشبو نگه مي داشت، پس چرا استفاده از اين مواد باعث بطلان روزه مي شود؟


پاسخ :
روزه گرفتن براي درك حال گرسنگان و همدلي و همراهي با افرادي است كه از جهت معيشت در سختي به سر مي برند. جان و حقيقت روزه اين است كه انسان الهي و نوراني شود و با سختي هايي كه به واسطة روزه تحمل مي كند، از سختي هاي روز قيامت كم كند و به ساحل آرامش و معنويت برسد. انسان با روزه گرفتن، پاداش خويش را از خدا دريافت مي كند و مقرّب درگاه الهي مي شود. استفاده كردن از عطر و ادوكلن ( به طور كلي مواد خوشبو كننده) حرمتي ندارد و موجب بطلان روزه نمي باشد. چيزهايي كه روزه را باطل مي كند عبارت است از :
1 - خوردن و آشاميدن، 2 - جماع، 3 - استمنا 4 - دروغ بستن به خدا و پيغمبر (ص) و جانشينان او (عليهم السلام) 5 - رساندن غبار غليظ به حلق، 6 - فرو بردن تمام سر در آب 7 - باقي ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح، 8 - اماله كردن با چيزهاي روان، 9 - قي كردن.(1)
از اين رو، استفاده از عطر و چيزهاي خوشبو كننده نه تنها حرمتي ندارد، بلكه مكروه هم نمي باشد؛ فقط بو كردن گياهان معطّر براي روزه دار مكروه مي باشد.(2)
پي نوشت ها :
1 - توضيح المسائل مراجع، ج1، ص 925، مسئله 1572.
2 - همان، ص 961، مسئله 1657.
منبع:www.eporsesh.com
نسخه چاپی