پرسش :

مشكل من اين است با وجود اينكه مطالب درسي را خوب فهميده و درك كرده و توان پاسخ گويي به هر سوال را دارم اما در امتحانات آخر ترم با مشكل مواجه مي شوم مثلا بدون دقت تمام به يك پرسش پاسخ مي دهم و بعد متوجه مي شوم كه اشتباه كرده ام مثلا در درس زبان با وجود آن كه داراي پايه ايي قوي در فهم و درك و بيان زبان انگليسي مي باشم اما از آوردن نمره خوب محروم هستم نه تنها در اين درس بلكه در تمام درسهايم به طوري كه نمره هاي كلاسي ام و فعاليت هاي كلاسي ام بسيار عالي ولي نمره امتحاناتم بسيار بد است يعني اميدوار كننده و دلخواه نيست و اين را هم خاطر نشان كنم كه داراي استرس و اضطراب در جلسه امتحان نمي باشم يعني كاملا راحت و بدون دغدغه مي باشم ولي نمي دانم چرا اين قدر در موقع دادن امتحان افتضاح مي كارم . و اين كه از دقت صحبت كردم منظورم بر روي بعضي از سوالات ولي در اين اواخر سعي كرده ام دقتم را هم بالا برده و سرعت در دادن برگه اي امتحاني ندهم ولي باز هم مشكل دارم.


پاسخ :
هر چند نمي توان درباره مشكل فوق وعلت اصلي آن و راهكارهاي مقابله با آن اظهار نظر قطعي كرد و براي اين منظور به اطلاعات بيشتر و دقيق تري نيازمند است و اگر در مشاوره حضوري به بررسي مفصل تر آن پرداخته شود، بهتر خواهد بود ولي در عين حال نكات زير را يادآور مي شويم:
1. حتي المقدور از روش آزمون و امتحان هر يك از اساتيد اطلاع دقيق تري پيدا كنيد چون هر يك از اساتيد روش خاص خود را در طرح سؤال و نمره گذاري و بارم بندي و ميزان توجه به جزئيات يا مطالب كلي و... دارند. در آن صورت بهتر مي توانيد خود را براي امتحان آماده نماييد.
2. سعي كنيد آخرين يا از آخرين افرادي باشيد كه اوراق امتحاني خود را به مسؤولين برگزاري امتحان تحويل مي دهند، باشيد و هيچ شتابي در ترك جلسه امتحان نداشته باشيد.
3. پس از پاسخ دادن به سؤالات ، حتما بار ديگر پاسخ هاي خود را كنترل كنيد و از صحت و سقم آنها و دقت كافي به پاسخ ها اطمينان حاصل نماييد.
4. هنگام مطالعه مطالب، جزوه و كتاب هاي درسي به نكات جزيي بيشتر توجه كنيد.
5. حتي المقدور قبل از امتحان و پس از يك بار دوره كردن كتاب يا جزوه، با يكي از دوستان دقيق و نكته سنج خود مطالب را براي يكديگر بازگو كنيد تا مطمئن شويد كه تمام ريز مطالب را خوانده ايد و ياد گرفته ايد.
منبع: www.eporsesh.com
نسخه چاپی