پرسش :

من هم اكنون دانشجوي سال دوم ادبيات هستم و هم اكنون ترم 4 را سپري مي كنم اين ترم خيلي نسبت به درسهايم بي خيال شدم اصلا سر كلاس خيلي به درسهايم اهميت نمي دهم و اصلا به تازگي به هدفم هم فكر نمي كنم و انگار كه اصلا نسبت به آن بي تفاوت شدم؟


پاسخ :
به طور كلي هر رفتاري كه انسان انجام مي دهد معلول سه عامل انگيزه، نياز و هدف است. به عبارت ديگر در كنار هر رفتاري مثلث انگيزه، هدف و نياز به چشم مي خورد. حال اگر عوامل جانبي موجب شود كه انگيزه فرد كاهش پيدا كند يا عدم دورانديشي و نداشتن شناخت لازم باعث ابهاماتي در تعيين اهداف گردد به گونه اي كه فرد دچار سردرگمي و بي هدفي شود و انگيزه اي براي انجام فعاليت هاي علمي نداشته باشد علاوه عدم احساس نياز يا عدم تشخيص نياز مي تواند از جمله علل بي تفاوتي و بي رغبتي به مطالعه شود بنابراين بايد به دقت زندگي خود را مطالعه كنيد تا دقيقا عواملي كه باعث بي انگيزشي يا بي هدفي و سردرگمي شما شده شناسايي كنيد و سپس با آنها مقابله منطقي كنيد براي كشف عوامل بي تفاوتي راهكارهاي زير را به صورت جدي عملي سازيد. انشاءالله مشكل برطرف خواهد شد.
1. گاهي اوقات اطرافيان و دوستان و هم اتاقي ها در خوابگاه يا در دانشگاه با بيان مطالبي از قبيل «اين كه بعد از فارغ التحصيلي كار مناسب براي جوانان نيست» انگيزه مطالعه و فعاليت هاي علمي را كاهش مي دهد. براي رفع اين مشكل بايد از ارتباط با افراد منفي اجتناب كرد و با توكل به خداوند وظيفه فعلي شما كه درس خواندن است را انجام داد.
2. عدم علاقه به رشته تحصيلي مي تواند موجب بي رغبتي و بي تفاوتي به مطالعه شود اگر احساس مي كنيد علاقه اي به اين رشته نداريد در مرحله اول با اساتيد و كارشناسان در رشته ادبيات مشورت كنيد شايد آنها اطلاعاتي را در مورد محاسن آن رشته به شما ارائه كنند كه موجب علاقه شما شود و از حالت بي تفاوتي و بي انگيزگي نجات پيدا كنيد و در مرحله دوم اگر عليرغم همه مشورت ها احساس مي كنيد علاقه اي به اين رشته نداريد تغيير رشته دهيد.
3. دوري از خانه و شهر يا محل سكونت نيز ممكن است برخي از افراد را دچار افسردگي و بي رغبتي به درس و مطالعه كند.
4. آب و هوا و تغييرات جوي نيز ممكن است تأثير داشته باشد.
5. سوء تغذيه، مشكلات جسماني يا رواني نيز در بي رغبتي تأثير دارد بنابراين اگر در اين زمينه مشكلاتي هست بايد برطرف شود.
6. با افراد مثبت نگر، فعال، با نشاط و درس خوان معاشرت كنيد و از معاشرت با افرادي كه به امور معنوي و علمي توجهي ندارند اجتناب كنيد.
7. روزانه نيم الي يك ساعت ورزش مورد علاقه انجام دهيد.
8. از قرار گرفتن در تنهايي و بيكاري اجتناب كنيد.
9. با اهتمام به مسائل معنوي و مذهبي و شركت در مراسم مذهبي روحيه معنوي خود را تقويت كنيد.
10. از گناه دوري كنيد و از رفتن به محيط هايي كه فكر و ذهن شما را مي ربايد اجتناب كنيد.
11. در صورت امكان در فرصت هايي كه چند روز تعطيل هستيد يك مسافرتي را ترتيب دهيد و با جمع دوستان مسافرت كنيد تا يك تنوع در وضعيت زندگي شما به وجود آيد.
12. براي اوقات شبانه روزي خودتان برنامه ريزي كنيد و برنامه خود را جوري تنظيم كنيد كه جاي خالي وجود نداشته باشد و براي همه اوقات خود كار خاصي را تعيين كنيد.
13. از بروز اينگونه حالات مأيوس نشويد زيرا گاهي اوقات اين نوسانات خلقي در انسان به وجود مي آيد. به عبارت ديگر حالات روحي و خلقي انسان يكنواخت نيست بلكه گاهي اوقات انسان غمگيني و افسردگي را تجربه مي كند و اين امري طبيعي است بنابراين نگران نشويد البته اگر حالت افسردگي بيش از 6 هفته ادامه پيدا كرد حتما به روان شناس باليني يا روانپزشك مراجعه كنيد.
14. از يكنواختي در روش مطالعه و زندگي اجتناب كنيد و يك تنوعي در زندگي خود بدهيد.
15. از تلقين اين فكر كه «من روحيه مطالعه و كار ندارم» يا «من حال مطالعه ندارم» اجتناب كنيد بلكه به جاي آن به خود تلقين كنيد كه همانطور كه توانستم در كنكور قبول شوم مي توانم با موفقيت تحصيلات دانشگاه را با موفقيت به پايان برسانم و انشاءالله فردي مؤثر خواهم بود.
منبع: www.eporsesh.com
نسخه چاپی