پرسش :

براي ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر چگونه تحصيل كنيم ؟


پاسخ :
دانشجویي در مقاطع بالا موفق‏تر است كه در مقطع پائين براي خود برنامه‏ريزي داشته باشد بسيار ايده خوبي است كه شما مي‏بايست خودتان را براي مقطع كارشناسي ارشد آماده كنيد. دوست گرامي اي كاش شاخه زير مجموعه رشته‏اي كه در حال مطالعه هستيد رابرايمان مي‏نوشتيد، مي‏دانيد كه رشته علوم تربيتي داراي شاخه‏هاي متفاوتي از جمله، برنامه‏ريزي درسي، برنامه‏ريزي آموزشي، مديريت، تعليم و تربيت، و... مي‏باشد و براي موفقيت بيشتر مي‏بايست دقت بيشتري شود. در هر صورت با مراجعه به دفترچه ثبت نام كارشناسي ارشد كهمعمولاً در آذر ماه هر سال اعلام مي‏گردد مراجعه كنيد، با انتخاب رشته، مواد و ضرايب هر كدام از دروس را برايتان مشخص نموده‏اند. بيشتر آشنا شويد. متأسفيم از اينكه بيشتر از اين نمي‏توانيم شما را راهنمايي كنيم زيرا برايمان زير مجموعه رشته انتخابي خود را مشخص نكرده‏ايد واين كار را مشكل مي‏كند. ضمنا در همان دفترچه راهنما شرايط معدل در بعضي از دانشگاهها را مشخص نموده است اما در خصوص اينكه هنگام فارغ التحصيل شدن اگر معدل ليسانس كمتر از 12 باشد قاعدتا مدرك صادر نخواهد شد و دانشجو در اينجا مشروط مي‏شود البته دانشگاهقبل از آن مشروطيت دانشجو را به او اعلام مي‏كند اما اگر علي رغم تلاش دانشجو معدل وي به 12 نرسد مدرك صادر نمي‏شود و در همان رشته فوق ديپلم ارائه مي‏گردد. اميدوارم شما جزء دانشجويان مشروطي نباشيد در هر صورت توصيه مي‏شود به نكات ذيل دقتفرمائيد.
موفقيت در هر كاري مرهون چند امر است: 1- توكل، تقوا و اخلاص، 2- شناحت هدف، 3- برنامه‏ريزي، 4- همت و تلاش و پشتكار.
پا فشاري و استقامت ميخ سردار عبرت بشر گردد بر سرش هر چه بيشتر كوبي پافشاريش بيشتر گردد يكي از دانشمندان بزرگ مشهور به «ابو جعرانه» موفقيت خود را در درس آموزي از حشره‏اي به نام «جعرانه» مي‏داند. وي مي‏گويد: در مسجد جامع دمشق كنار ستوني صاف نشسته بودم. جعرانه (حيواني شبيه سوسك) را ديدم كه مي‏خواهد از ستون بالا برود و كنار شعله‏ايكه بالاي ستون مي‏سوخت بنشيند. من از اول شب تا صبح كنار آن ستون بودم، حشره هفتصد بار سعي نمود بالا برود ولي هر بار به پايين سقوط مي‏كرد، زيرا ستون صاف و لغزنده بود از تلاش و همت آن حشره تعجب كردم، برخاستم وضو ساختم و باز گشتم ديدم حشره به بالاي ستونرفته و كنار شعله چراغ پي‏سوز آرميده است. بلي برادر عزيز!
زكوشش به هر چيز خواهي رسيد به هر چيز خواهي كما هي رسيد «سكاكي» از دانشمندان بزرگ نيز در سن چهل سالگي به درس خواندن روي آورد، وي چنان كم استعداد بود كه راه حجره‏اش را گم مي‏كرد؛ اما با تلاش توانست به يكي از دانشمندان بزرگ تبديل گردد كه نگارش‏هاي وي پس از 12 يا 13 قرن هنوز به عنوان متن درسي پابرجاست. اكنون شما بايد:
اولا، عزم و همت خود را محكم كنيد.
ثانيا، با مشورت با افراد خبره نحوه درس خواندن خود را اصلاح كنيد، براي اوقات شبانه روز خود برنامه‏ريزي نماييد، ساعات اوليه صبح را نخوابيد و سعي كنيد در آن ساعات درس بخوانيد، براي خود هم مباحثه انتخاب كنيد و تمامي دروس را بدون استثنا با او مباحثهو گفت و گو كنيد.
ثالثا، حتي‏الامكان در ميان افراد قوي و خوش استعداد كسي را پيدا كنيد كه با شما در درس‏هايي كه ضعيف هستيد همكاري كند و با برنامه‏ريزي حساب شده هر هفته يك يا چند جلسه به شما آموزش دهد و اگر مشكل شما در چند درس مختلف باشد مي‏توانيد در موردهر كدام يك نفر جداگانه پيدا كنيد كه موجب تضييع وقت زياد يك نفر نشود، به نظر مي‏رسد انجام اين كار براي شما بسيار اساسي و كارساز است، حتي‏الامكان بايد بكوشيد دوستاني براي انجام آن پيدا كنيد.
منبع: www.eporsesh.com
نسخه چاپی