پرسش :

من فرد كسل و خسته اي هستم و از وقتم نمي توانم به درستي استفاده كنم مرا راهنمايي كنيد؟


پاسخ :
هر فردي در طول زندگي تحت تأثير عوامل مختلف دروني و بيروني به نوسانات مختلف روحي دچار مي‏شود. گاهي شاد و با نشاط است و گاه غمگين و كسل و افسرده خاطر مي‏شود. بنابراين، انسان از يك حالت رواني يكنواخت برخوردار نيست و با توجّه به فضاي رواني حاكم بر او و حوادثي كه اتّفاق مي‏افتد، حالات روحي مختلفي بر وي غلبه مي‏كند. امّا اگرحالت كسالت و غمگيني و بي‏نشاطي به گونه‏اي بر او چيره شود كه زندگي عادي‏اش را مختل كرده، به كاهش عملكرد، عدم تمركز فكر، بي‏خوابي، كم اشتهايي و سستي و كسالت در انجام امور بينجامد و چنين حالتي دست كم شش ماه به درازا كشد، بايد مسأله را جدي گرفت؛ زيرا احتمالاً چنين شخصي دچار افسردگي است و بايد با مراجعه به كارشناسان و مشاوران و روان‏شناسان باليني به درمان بپردازد. در عين حال، مي‏توان با به كارگيري راهكارهاي عملي زير در جهت آرامش فزون‏تر گام برداشت. اميد است رعايت اين دستور العمل‏ها در بازگشت به حال عادي و نشاط قبلي سودمند باشد و شما بتوانيد با آرامش روحي كافي به زندگي عادي ادامه دهيد:
1 - سعي كنيد از قرار گرفتن در تنهايي اجتناب كنيد.
2 - هر روز به طور مرتب نيم تا يك ساعت ورزش كنيد.
3 - هرگاه احساس كسالت كرديد، دوش آب و لرم بگيريد.
4 - سعي كنيد در فعاليت‏هاي دسته جمعي مثل اردوها، گردهمايي‏هاي علمي و شبيه آن و ورزش‏هاي دسته جمعي شركت فعال داشته باشيد.
5 - سعي كنيد براي انجام كارها و فعاليت‏هاي شبانه روزي، برنامه‏اي تنظيم و طبق آن عمل كنيد. اوقات فراغت خود را با پياده روي، ورزش، به نظافت و مرتب كردن اتاق، مطالعه و نظاير آن پر كنيد و هيچ گاه بيكار نباشيد.
6 - با قرآن انس بگيريد و به نمازهاي يوميه توجّه بيش‏تر داشته، آن‏ها را اول وقت بخوانيد؛ زيرا ياد خدا و ارتباط معنوي با او آرامش بخش دل‏ها است.
7 - سعي كنيد با تكيه بر نقاط قوت زندگي و موفقيت‏هاي مختلف گذشته خود، توانايي‏ها و استعدادهاي خويش را به خاطر بسپاريد و از ورود هرگونه افكار منفي و مأيوس كننده به ذهنتان جلوگيري كنيد.
8 - سعي كنيد هفته‏اي يك بار به اتّفاق دوستان با نشاط و مذهبي به كوهنوردي برويد و از مشاهده صحنه‏هاي زيباي طبيعت لذت ببريد.
دوست عزيز، دستيابي به آرامش رواني - گوهري كه تمام انسان‏ها در پي آن هستند - و حفظ و نگهداري آن در صورتي تحقق خواهد يافت كه بتوان بدون هرگونه افراط و تفريط و با يك برنامه حساب شده و جامع به تمام نيازهاي جسماني و رواني خود پاسخ مثبت و صحيح داد و به تأمين و ارضاي آن پرداخت؛ زيرا انسان موجودي پيچيده و داراي ابعاد مختلف است. عدم توجّه به يك بعد از ابعاد وجودي، سبب از ميان رفتن تعادل و آرامش انسان مي‏شود. اين نكته‏اي است كه هم انسان شناسان و روان‏شناسان تجربي معاصر بر آن تأكيد مي‏ورزند و هم آموزه‏هاي ديني، با بياني ساده و روشن و متقن، ما را به آن رهنمون شده‏اند.
آموزه‏هاي ديني ما را به رعايت دستور العمل‏هايي كه تأمين كننده تمام نيازهاي مختلف جسماني و رواني انسان است، فرا مي‏خواند. از آن‏جا كه اين دستورها از طرف خالق هستي صادر شده، بهتر مي‏تواند راه نيل به كمال و آرامش روحي را به انسان معرفي كند. با مطالعه آموزه‏هاي ديني در مي‏يابيم آنچه براي بهداشت و سلامت جسماني و رواني انسان سودمند است، از سوي پيشوايان معصوم با اهتمام و توجّه روبه رو شده است. شايد بر همين اساس، امام كاظم‏(ع) ما را به تنظيم اوقات و چگونگي تأمين نيازهاي انسان سفارش مي‏كند و مي‏فرمايد: اوقات خودتان را به چهار بخش تقسيم كنيد:
- بخشي را به ارتباط با خداوند متعال و راز و نياز با او،
- بخشي ديگر را به كار و تلاش و تحصيل علم و آنچه به معاش و زندگي مربوط است، اختصاص دهيد؛
- بخش سوم را به معاشرت با دوستان و افراد مورد اعتماد كه عيوب و زشتي‏هاي رفتاري و اخلاقي‏تان را به شما معرفي مي‏كنند و در باطن از روي اخلاص به شما علاقه‏مندند بپردازيد،
- و بخشي را نيز براي لذت‏هاي حلال و استراحت و تفريح خالي نگه داريد؛ زيرا در پرتو همين ساعات و اوقات تفريح و استراحت مي‏توانيد به خوبي در سه بخش ديگر موفق باشيد و حق آن‏ها را بگزاريد.
«قال الإمام موسي بن جعفر(ع): اجتهدوا في ان يكون زمانكم اربع ساعات ساعه لمناجاه الله ساعه لامرالمعاش ساعه لمعاشره الاخوان و الثقات الذين يعرفونكم عيوبكم و يخلصون لكم في الباطن و ساعه تخلون فيها للذاتكم في غير محرم و بهذه الساعه تقدرون علي الثلاث ساعات» (تحف العقول، ص 409، ادب الضيافه، جعفر البيباتي، ص 117، نشر جامعه مدرسين قم).
دوست گرامي، آرامش روحي در پرتو رسيدگي و توجّه كافي به ابعاد مختلف امكان‏پذير است. بنابراين، با تنظيم يك برنامه منظم شبانه روزي ارتباط معنوي‏تان با خداي متعال را حفظ كنيد - نمازهاي يوميه را سر وقت بخوانيد - به تحصيل علم و مطالعه دروس خود رسيدگي كافي داشته باشيد؛ از تفريحات سالم و ورزش‏هاي مختلف، مثل كوهنوردي و شنا، بهره گيريد .
در امور مادي و معنوي شرط عمده براي نجات از سستي و تنبلي داشتن اراده وانگيزه قوي است. فردي كه در زندگي داراي هدف مشخصي است و آن هدف را با مطالعه و بررسي و انديشه برگزيده و اهميت و ارزش آن را دريافته، از هنگام بيدار شدن از خواب برنامه‏هاي روزانه خود را براي رسيدن و تحقق بخشيدن به آن تنظيم مي‏كند و هرگونه تنبلي و سستي را به معناي دورافتادن از آن هدف مي‏داند. چنانچه داشتن نظم و برنامه در زندگي مادي و امور معنوي از عناصر بسيار مهم در دور ساختن تنبلي و سستي است. فرد بي‏هدف برايش فرق نمي‏كند، چه ساعتي بخوابد و چه وقت از خواب بيدار شود، اصلاً نمي‏داند وقتش را صرف چه كاري كند و انسان بي‏نظم از عهده برنامه‏هاي از پيش‏تنظيم شده برنمي‏آيد و همواره دچار كمبود وقت و سردرگمي است.
تقويت ايمان و باورهاي ديني و الهي در مبارزه با تنبلي بسيار مؤثر است. انسان مؤمن و خداباور همواره با نشاط و شاداب است و ياد خداوند هماره به او شادابي و شادي مي‏بخشد و اجازه حضور افسردگي و تنبلي را به فضاي درون او نمي‏دهد. انساني كه مي‏خواهد در مدت كوتاه عمر، زمينه قرب به خداوند و رسيدن به زندگي جاويد و سعادت ابدي را نصيب خود سازد، همين هدف والا و انگيزه قوي از او انساني متحرك و پويا و بانشاط مي‏سازد كه قدر لحظات وقت و عمر عزيز خود را مي‏داند و آن را به بطالت و بيهودگي و تنبلي نمي‏گذراند.
پس بايد هدف زندگي را دوباره مرور كرد و اهميت آن را دريافت و در زندگي انگيزه خدايي و ايماني پيدا كرد تا در سايه پي بردن به اهميت و ارزش آن و درك اهميت عمر و وقت از لاك تنبلي و دلمردگي و افسردگي درآمد و از عمر عزيز كه بالاترين و ارزشمندترين سرمايه زندگي است بهترين استفاده را نمود. ارتباط با انسان‏هاي باايمان و با انگيزه و داراي هدف مشخص و والا، در اين زمينه بسيار سودمند است و نيز مطالعه سرگذشت بزرگان و افراد برجسته در اين مورد نقش مفيدي دارد.
منبع: www.eporsesh.com
نسخه چاپی