پرسش :

بهترين هدف براي هر كس چه مي تواند باشد و بهترين برنامه ريزي چگونه برنامه ريزي است چگونه هدف خوب انتخاب كنيم و برنامه ريزي منظم تا به آن هدف برسيم.


پاسخ :
انتخاب هدف با بهترين هدف امري نيست كه ديگري بتواند به شما القا كند بلكه تابعي است از ديدگاه كلي هر فرد نسبت به جهان، شرايط و امكانات موجود، توانمندي ها وا ستعدهاي فردي سلايق و علايق شخصي و ديگر عوامل مؤثر در اين زمينه.
شما براساس اين نكات مي توانيد هدف معين و مشخصي را براي خود ترسيم كنيد و اگر از ما به عنوان يك مشاور مي خواهيد به كمك شما بشتابيم لازم است در زمينه هاي ياد شده اطلاعاتي از خود برايمان ارائه كنيد تا به كمك و همفكري همديگر به يك نقطه مشتركي دست يابيم و بهترين هدفي كه هر جواني با توجه به ويژگي هاي شخصي وي مي تواند داشته باشد، بيان كنيم زيرا براساس اصل تفاوت هاي فردي كه مورد توافق همگان است و دانشمندان تعليم و تربيت، روانشناسان و ديگر متخصصان بر آن تأكيد مي ورزند، هر فردي مي تواند هدفي را انتخاب كند كه با اهداف ديگران متفاوت باشد و در عين حال براي خود او بهترين و مناسب ترين هدف باشد.
در عين حال به نظر مي رسد هر جواني و هر انساني در پي كسب موفقيت است و مي خواهد پس از گذر زمان، احساس پشيماني نسبت به گذشته نكند و از تمام نيروها و توانمندي هاي بالقوه خود استفاده نمايد. بدين منظور بايد خدمتتان عرض كنيم كه موفقيت در هر كاري مرهون سه امر است: 1- شناحت هدف، 2- برنامه‏ريزي، 3- همت و تلاش.
با توكل بر خداوند و اجراي سه ركن فوق يقينا به هدف خواهيد رسيد.
هدف شما فعلا به صورت كلان و اساسي درس خواندن و رشد علمي و معنوي است لذا براي رسيدن به اين هدف بايد برنامه ريزي كرده و تلاش كنيد و تمام برنامه ها و فعاليت هاي خرد و كلان ديگر را در مسير اين هدف قرار دهيد از اين رو:
اولا؛ عزم و همت خود را جزم كنيد.
ثانيا؛ با تدبير و مطالعه و مشورت با افراد خبره نحوه درس خواندن خود را اصلاح كنيد. براي اوقات شبانه روز خود برنامه‏ريزي نماييد. ساعات اوليه صبح را نخوابيد و سعي كنيد در آن ساعات درس بخوانيد. براي خود هم بحث انتخاب كنيد و تمامي دروس را بدون استثنا با او بحث و گفت و گو كنيد.
ثالثا؛ حتي الامكان در ميان افراد قوي و خوش استعداد كسي را پيدا كنيد كه با شما در درس‏هايي كه ضعيف هستيد همكاري كند و با برنامه‏ريزي حساب شده هر هفته يك يا چند جلسه به شما آموزش دهد و اگر مشكل شما در چند درس مختلف باشد مي‏توانيد در مورد هركدام يك نفر را برگزينيد كه موجب تضييع وقت زياد يك نفر نشود. حتي‏الامكان بايد بكوشيد دوستاني براي انجام آن پيدا كنيد.
- در كلاس با تمركز و دقت به درس گوش دهيد.
- قبل از شركت در كلاس درس مورد نظر را مطالعه كنيد.
- يادداشت برداري را فراموش نكنيد.
- يك جدول براي 24 ساعت روز خود طراحي و كار خود را در هر ساعت معين كرده و طبق همان عمل كنيد و در پايان روز عملكرد خود را با برنامه طراحي شده بسنجيد و هر روز به ميزان پايبندي خود به برنامه بيافزاييد.
- در صورت خسته شدن از يك درس به درس ديگر مشغول شويد.
- ورزش صبحگاهي و افزايش سطح انگيزه را به عنوان دو نياز اساسي و موتور عملكرد مطلوب هرگز فراموش نكنيد.
- با برشمردن ثمرات تحصيل و جايگاه آن در جامعه و... انگيزه خود را تقويت كنيد.
- سعي كنيد برنامه ريزي شما واقع بينانه باشد و آن قدر برنامه را سنگين طراحي نكنيد كه امكان اجراي آن دشوار باشد.
منبع: www.eporsesh.com
نسخه چاپی