پرسش :

هدف بايد چگونه باشد كه بعد از رسيدن به آن احساس نكنيم كه از آن هدف بزرگتر يا بهتر وجود داشته است ؟


پاسخ :
براي انتخاب هدف چند امر لازم است:
1- شناخت: الف) شناخت كافي از آنچه كه در سؤال‏هاي اول تا پنجم شما مطرح كرده‏ايد.
ب ) شناخت كافي از توانمندي‏ها و استعدادهاي مختلفي كه در وجود شما به وديعه قرار داده شده است و شايد تا به حال خودتان به آنها پي برده‏ايد و يا اساتيد، معلمان، خانواده و دوستانتان شما را نسبت به آنها آگاه كرده‏اند.
ج ) شناخت كافي از امكانات و شرايط و موقعيتي كه در آن هستيد يعني آنچه كه خود مي‏توانيد فراهم كنيد يا خانواده‏تان در اختيارتان گذاشته يا جامعه و اطرافيان به طور كلي مهيا كرده است و بالفعل يا بالقوه مي‏توانيد از آنها برخوردار باشيد.
2- تفكر و تعقل، درباره آنچه به عنوان هدف برگزيده‏ايد خوب تفكر كنيد و به ارزيابي آن بپردازيد.
3- مشورت كردن با اهل نظر و خبره و كارشناسان و افراد باتجربه در زمينه مورد نظر.
4- هدف نبايد آنچنان سنگين و بلندمرتبه و آرماني باشد كه قابل دسترسي نباشد و از حد توان خارج باشد و نيز آنچنان ساده و كوچك و آسان و پيش پا افتاده باشد كه فرد را تنبل و سست كند.
5- متناسب با ارزش‏هاي ديني، اخلاقي و عرفي باشد.
طبيعي است در انتخاب چنين هدفي نبايد از كمك و راهنمايي ديگران غفلت كرد هر چند تصميم نهايي را خود فرد مي‏گيرد نه آن كه ديگري براي شما هدف تعيين كند.
6- متناسب با ذوق، سليقه و علاقه‏تان باشد. در اين مورد مي‏توان به گذشته خود مراجعه كنيد تا گرايش و علاقه‏تان را كشف كنيد و يا از نظر كارشناسي روانشناسان كمك بگيريد و اگر نياز باشد از برخي آزمون‏هاي روانشناختي استفاده نموده تا زمينه علايق شما را به دست آورند.
منبع: www.eporsesh.com
نسخه چاپی