پرسش :

مي گويند يكي از معجزات پيامبر اسلام(ص) شكافته شدن ماه بوده است، آيا اين موضوع صحت دارد؟


پاسخ :
براي اينكه بدانيم شقّ‏القمر (شكافته شدن ماه) از نظر علوم روز كاملاً امكان دارد، كافي است به نمونه‏هايي از انفجارها و انشقاق‏هايي كه درون منظومة شمسي رخ داده، اشاره شود:
الف ـ آستروئيدها، قطعات سنگهاي عظيم آسماني هستند كه به دور منظومة شمسي در گردشند و گاهي، از آنها به كرات كوچك و شبه سيّارات نيز تعبير مي‏كنند. گاهي بزرگي قطر بعضي از آنها به 25 كيلومتر مي‏رسد. دانشمندان عقيده دارند كه اين سنگهاي آسماني، بقاياي سيّارة بزرگي هستند كه در مداري ميان مدار مريخ و مشتري در حركت بوده است، سپس بر اثر عوامل نامعلومي منفجر و شكافته شده است، اين يك نمونه از انشقاق در اجرام آسماني است.
ب ـ شهابيها، سنگهاي ريز سرگرداني هستند كه با سرعت سرسام آوري در اطراف خورشيد در مدار خاصي در گردشند و گاهي مسير آنها با مدار كرة زمين تقاطع پيدا مي‏كند و به سوي زمين جذب مي‏شوند. دانشمندان مي‏گويند اينها بقاياي ستاره هاي دنباله داري است كه بر اثر حوادث نامعلومي منفجر و از هم شكافته شده است، اين هم نمونة ديگري از انشقاق در كرات آسماني است. ج ـ طبق عقيدة لاپلاس و بسياري از دانشمندان فلكي، پيدايش منظومة شمسي نتيجة وقوع يك انشقاق عظيم مي‏باشد كه در كرة خورشيد رخ داده است. در مورد شقّ‏القمر هم مسلماً عامل مرموزي دركار بوده كه توانسته است چنان اثري را از خود بگذارد و با توجه به اينكه هر كس مسألة شقّ‏القمر را عنوان نموده، نقش استمداد پيامبر را از نيروي مافوق طبيعي و غير عادي مؤثر دانسته، روشن مي‏شود كه هيچ كس نخواسته است ادّعا كند كه پيامبر تنها با همين نيروي عادي بشري اين كار را انجام داده است تا علم نتواند آن را بپذيرد.
معارف اسلام، آيت الله العظمی مكارم شيرازي
www.payambarazam.ir
نسخه چاپی