پرسش :

معراج پيامبر اکرم(ص) و صحنه‎هائي كه با آن در معراج مواجه شد، چگونه بود؟


پاسخ :
پيامبر گرامي اسلام(ص) اين سفر آْسماني را در چند مرحله پيمود.
مرحله نخست، مرحله فاصله ميان مسجد الحرام و مسجد الاقصي بود كه در آيه اول سوره اسراء به آن اشاره شده است، «منزه است خداوندي كه در يك شب بندهاش را از مسجد الحرام تا مسجد الاقصي برد».
طبق بعضي از روايات معتبر پيامبر در اثناء راه به اتفاق جبرئيل در سرزمين مدينه نزول كرد و در آنجا نماز گزارد.
و نير در «مسجد الاقصي» با حضور ارواح انبياي بزرگ مانند ابراهيم و موسي و عيسي(ع) نماز گزارد، و امام جماعت پيامبر(ص) بود، سپس از آنجا سفر آسماني پيامبر(ص) شروع شد و آسمانهاي هفتگانه را يكي پس از ديگري پيمود، و در هر آسماني با صحنههاي تازهاي روبرو شد، با پيامبران و فرشتگان و در بعضي آسمانها با دوزخ يا دوزخيان، و در بعضي با بهشت و بهشتيان، برخورد كرد. پيامبر(ص) از هر يك از آنها خاطرههاي پرارزش و بسيار آموزنده در روح پاك خود ذخيره فرمود، و عجائبي مشاهده كرد كه هركدام رمزي و سري از اسرار عالم هستي بود و پس از بازگشت اينها را با صراحت، و گاه با زبان كنايه و مثال، براي آگاهي امت در فرصتهاي مناسب شرح ميداد، و براي تعليم و تربيت از آن استفاده فراوان ميفرمود.
البته بهشت و دوزخي را كه پيامبر(ص) در سفر معراج مشاهده كرد، و كساني را در آن متنعم يا معذب ديد، بهشت و دزوخ قيامت نبود، بلكه بهشت و دوزخ برزخي بود زيرا قرآن مجيد ميگويد بهشت و دوزخ رستاخيز بعد از قيام قيامت و فراغت از حساب نصيب نيكوكاران و بدكاران ميشود.
سرانجام به هفتمين آسمان رسيد، و در آنجا حجابهائي از نور مشاهده كرد همانجا كه «سدرة المنتهي» و «جنة المأوي» قرار داشت، و پيامبر(ص) در آن جهان سراسر نور و روشنائي به اوج شهود باطني، و قرب الي الله، و مقام «قاب قوسين او ادني» رسيد، و خداوند در اين سفر او را مخاطب ساخته، و دستورات بسيار مهم و سخنان فراواني به او فرمود كه مجموعهاي از آن امروز در روايات اسلامي به صورت «احاديث قدسي» براي ما به يادگار مانده.
قابل توجه اينكه طبق تصريح بسياري از روايات، پيامبر(ص) در قسمتهاي مختلفي از اين سفر بزرگ، علي(ع) را ناگهان در كنار خود مشاهد كرد، و تعبيراتي در اين روايات ديده ميشود كه گواه عظمت فوقالعاده مقام علي(ع) بعد از پيغمبر اكرم(ص) است.
قصه هاي قرآن، حضرت آيت الله العظمی مكارم شيرازي
www.payambarazam.ir
نسخه چاپی