پرسش :

ديدگاه پيامبر اسلام(ص) راجع به محبّت و دوستي علي (ع) چيست؟


پاسخ :
از پیامبر اکرم(ص) راجع به محبت و دوستي علي روايات بسياري رسيده است:
ابن اثير نقل مي کند که پیامبر اکرم(ص)خطاب کردند به علي(ع) و فرمودند: «يا علي! خداوند تو را به چيزهايي زينت داد که پيش بندگان او زينتي از آنها محبوبتر نيست: کناره گيري از دنيا؛ آن چنان قرارت داد که نه تو از دنيا چيزي بهره مند شوي و نه آن از تو. به تو بخشيد دوستي مساکين را؛ آنان به امامت تو خشنودند و تو نيز به پيروي آنان از تو. خوشا به حال کسي که تو را دوست بدارد و در دوستي ات راستين باشد، و واي بر کسي که با تو دشمني کند و عليه تو دروغ بگويد.»(اُسد الغابه، 4/23)
سيوطي روايت مي کند که پیامبر اکرم(ص)فرمودند: «دوستي علي ايمان است و دشمني وي نفاق.»(کنز العمّال. جمع الجوامع سيوطي، 6/156)
ابو نعيم روايت مي کند که پیامبر اکرم(ص)خطاب به انصار کرد و فرمودند: «آيا راهنمايي کنم شما را به چيزي كه اگر بدان چنگ بزنيد، بعد از من هرگز گمراه نشويد؟ گفتند: آري يا رسول الله! فرمودند: اين، علي است. دوستش بداريد به دوستي من و احترامش کنيد به احترام من، که خداوند به وسيله جبرئيل فرمانم داد که اين را براي شما بگويم.»(حليلة الاولياء، 1/63)
و نيز اهل سنت رواياتي از پیامبر اکرم(ص)نقل کرده اند که در آن روايات نگاه به چهره علي و سخن فضايل علي، عبادت شمرده شده است:
محب طبري از عايشه روايت مي کند که گفت: «پدرم را ديدم به صورت علي بسيار نگاه ميþکرد. گفتم: پدر جان! تو را مي بينم که به صورت علي بسيار مي نگري. گفت: دخترک! از پيامبر خدا شنيدم که گفت: نگاه به چهره علي عبادت است.» (الرياض النضرة، 2/219)
ابن حجر از عايشه روايت ميþکند که پیامبر اکرم(ص) گفتند: «بهترين برادران من علي است و بهترين عموي من حمزه است، و ياد علي و سخن از او عبادت است.»(الصواعق المحرقة/74)
مجموعه آثار شهيد مطهري ج14 ـ جاذبه و دافعه علي(ع) صفحه280 الي 281،شهيد مطهري
www.payambarazam.ir
نسخه چاپی