پرسش :

چگونه تغيير قبله از بيت المقدس به سوي كعبه در يك نماز انجام گرفته است ؟


پاسخ :
مسأله تغيير قبله از مسلمات تاريخ اسلام است. در آيات و روايات چگونگى آن بيان شده است. و در مدينه مسجدى وجود دارد بنام ذو قبلتين )يعنى مسجدى كه دو قبله دارد(. اما مسلمانان چطور در نماز 170 درجه تغيير جهت دادند با اينكه در نماز جماعت بودند. اين هم اشكالى ندارد و منافاتى با نماز ندارد چنانچه در توضيح‏المسائل بيان شده كه در نماز واجب ما مى‏توانيم حركت كنيم و يا در حال ضرورت ما مى‏توانيم نماز واجب را روى اسب، ماشين و... بخوانيم و حركت در نماز و مقام ضرورت اشكالى ندارد.
و در آن موقع هم كه پيامبر)ص( تغيير قبله دادند و از طرف شمال به طرف جنوب ايستادند، مسلمانان مقدارى در نماز حركت كردند و به طورى راه رفتن كه كاملاً در جهت جنوب قرار گرفتند. آنها نيز همانند پيامبر(ص) حرکت نمودند.
و از نظر فقه اسلامى اين مقدار راه رفتن در مقام ضرورت اشكالى دارد، )براى توضيح بيشتر به تفسير نمونه، ج 1، ذيل آيه 143 و 144، مراجعه شود(. و با توجه به جمعيت كم آن محل، بدون بى‏نظمى به آسانى امكان‏پذير بوده است.
البته در اين باره نظريه‏هاى ديگر نيز وجود دارد از آن جمله پيامبر)ص( به تنهايى نماز مى‏خوانده است. كه در اين صورت تغيير قبله به عنوان يك معجزه الهى به آسانى قابل پذيرش است.
براى آگاهى بيشتر ر.ك به:
مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج 19، ص 196.
www.payambarazam.ir
نسخه چاپی