پرسش :

طبق آيه152 در سوره4 بين رسولان خدا فرقي وجود ندارد پس چرا ما حضرت محمد(ص) را برتر از ديگر رسولان مي دانيم؟


پاسخ :
در قرآن 2 نكته بيان شده است:
1. بين انبياء نبايد فرق بگذاريد، 215 بقره و 152 نساء
2. برخى انبياء بر برخى ديگر رجحان و فضيلت دارند (بقره 253).
از جمع اين آيات استفاده مى‏شود كه موضوع اول در اين جهت است كه همه فرستاده خدا و از سوى او هستند مى‏باشد ولى موضوع دوم در مقايسه بين آنان با يكديگر است توضيح بيشتر آن كه:
1. همه مفسران بر آنند كه تفسير آيات قرآن كريم نبايد به يك آيه بسنده كرد؛ بلكه بايد همه آيات قرآن كريم را - به ويژه آياتى كه درباره يك موضوع هستند - در كنار هم قرار داد، و پس از بررسى همه آن‏ها و كنكاش در ارتباط آيه‏ها به يكديگر يا عدم آن، اقدام به تفسير و برداشت كرد.
2. هر چند در اين آيه و آيات ديگرى از قرآن كريم، آمده است كه ميان رسولان فرقى نيست؛ اما در قرآن كريم، آياتى داريم كه بر برترى و فضيلت برخى انبياء بر بعضى ديگر به صراحت اشاره دارد. از جمله در آيه 253 سوره بقره آمده است: «بعضى از آن رسولان را بر بعض ديگر برترى داديم؛ برخى از آنان، خدا با او سخن ميگفت؛ و بعضى را در جايى برتر داد....»
اين تعبير به روشنى مى‏رساند كه همه پپامبران الهى با اين كه از نظر نبوت و رسالت، همانند بودند از جهت مقام يكسان نبودند.
3. ايمان به پيامبران و به رسميت آنان منافاتى با اين ندارد كه برخى را از بعضى ديگر برتر بدانيم؛ زيرا تفاوت در ميان آنان همانند تفاوت مأموريت‏هاى آنان قطعى است. منظور اين است كه در ميان پيامبران راستين، تفرقه‏اى از نظر ايمان و به رسميت شناختن در زمان خودشان نيندازيم.
ر.ك: 1. ترجمه تفسير الميزان / علامه طباطبايى، ترجمه، محمد باقر موسوى همدانى، ج 2، ص 470
2. تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازى، ج 2 ص 254 و ج 4، ص191
www.payambarazam.ir





نسخه چاپی