پرسش :

پيامبراکرم(ص) رحلت كردند يا به شهادت رسيدند؟


پاسخ :
آنچه كه در تاريخ آمده و محدثين آن را نقل كرده‏اند و مشهور است، مسأله رحلت است نه شهادت. محدث بزرگوار، مرحوم حاج شيخ عباس قمى بعد از آن كه كيفيت رحلت آن حضرت را از شيخ مفيد و طبرسى نقل مى‏كند، در پايان همان باب احاديثى را كه ناظر به شهادت آن حضرت مى‏باشد آورده است. مى‏گويد: «در احاديث معتبره وارد شده است كه آن حضرت به شهادت از دنيا رفت، چنان كه صفار به سند معتبر از حضرت صادق(ع) روايت كرده است كه در روز خيبر زهر دادند آن حضرت را در دست بزغاله چون حضرت لقمه‏اى تناول فرمود آن گوشت به سخن آمده و گفت يا رسول الله مرا به زهر آلوده‏اند. پس حضرت در مرض موت خود مى‏فرمود كه امروز پشت مرا درهم شكست آن لقمه كه در خيبر تناول كردم و هيچ پيغمبر و وصى پيامبرى نيست مگر آن كه به شهادت از دنيا بيرون برود.
در روايت ديگر فرمود كه زن يهوديه آن حضرت را زهر داد....
اين روايات ناظر بر اين است كه اثر سم‏ها موجبات شهادت و رحلت آن حضرت را فراهم كرده است يعنى رحلت آن حضرت مستند به همان مسموميت‏ها است.
در نتيجه قول مشهور كه پيامبر اسلام(ص) در سال دهم هجرت در اواخر عمر خود در اثر بيمارى رحلت فرمودند منافاتى با قول سوم شهادت حضرت ندارد زيرا ممكن است و بيمارى حضرت در اثر همان زهر باشد چنانچه از روايت مذكور نيز فهميده مى‏شود.
براى آگاهى بيشتر ر.ك:
1. منتهى‏الامال، شيخ عباس قمى
2. بحارالانوار، ج 22، ص 455
3. اصول كافى، ثقة‏الاسلام كلينى، ج 2، ص 323 و 324، نشر فرهنگ اهل‏البيت
4. فروغ ابديت، جعفر سبحانى، ج 2، ص 501
5. ناسخ‏التواريخ، ميرزا تقى لسان‏الملك، ج 3، ص 443، انتشارات محمدى
www.payambarazam.ir
نسخه چاپی