پرسش :

چرا خداوند متعال در آيه تطهير دو مسئله مهم تطهير ولايت و زنان پيامبراکرم(ص) را يك‏جا بيان نموده است؟


پاسخ :
همه مفسّران شيعه، آيه تطهير (آيه 33 سوره احزاب) را مربوط به اهل بيت دانسته‏اند؛ در مقابل، مفسّران سنّى، معناى آيه را به زنان پيامبر(ص) تسرّى داده‏اند. آنچه ميان تمام مفسّران مورد اتفاق است، اين است كه آيه تطهير، به دنبال آيات مربوط به همسران رسول خدا(ص) نازل نشده است، حتى آنانى كه اين آيه را درباره همسران رسول خدا(ص) مى‏دانند. (مانند عكرمه و عروه) افزون بر اين، در هيچ كدام از هفتاد روايتى كه درباره آيه تطهير وارد شده است، حتى يك هم اين آيه شريفه به دنبال آيات مربوط به همسران رسول خدا(ص) نمى‏داند. بنابراين دو حكمى كه در اين آيه آمده است - يكى مربوط به همسران پيامبر(ص) و ديگرى مربوط به اهل بيت(ع) - به ظاهر تحت يك آيه واقع شده‏اند؛ ولى از آنجا كه ترتيب و چينش آيات بر حسب نزول آن‏ها صورت نگرفته است، نمى‏توان گفت اين دو حكم متفاوت از هم چگونه در يك آيه نازل شده است زيرا چنانچه گفته شد، قول صحيح اين است كه حكم هر كدام در آياتى مستقل از هم نازل شده است.
شاهد بر اين كه حكم تطهير آيه جداگانه‏اى است اين است كه اگر آن را از محل خود برداريم، اتصال و انسجام آيات به هم نمى‏خورد. شبيه اين مسئله، آيه اَلْيَوْمَ يَئِسَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا... است كه به نظر محققين به صورت مستقل ميان آيات قرار گرفته است. علماء درباره اينكه چرا اين كار به اين نحو در قرآن صورت گرفته؟ دو احتمال را مطرح كرده‏اند:
1. پيامبر(ص) خود دستور داده‏اند كه اين آيات به اين شكل و تركيب در لابه‏لاى آيات قرار داده شود.
2. بعد از رحلت رسول خدا(ص) اصحاب در هنگام تأليف آيات و جمع آورى آنها به چنين شيوه‏اى دست زده‏اند. از ميان علماء، مى‏توان به علامه مجلسى و علامه طباطبايى در اين زمينه اشاره كرد. به نظر آنان امكان اين هست كه آيه‏اى در مورد ديگرى نازل شده باشد و رسول‏الله(ص) بر اساس صلاح ديد خويش آن را در بين آيه‏هاى ديگر قرار بدهد، (براى اطلاع بيشتر ر.ك: علامه طباطبايى، تفسير الميزان، ج 16، ص 330، طبع آخوندى و همان، قران در اسلام، ص 205 و علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 35، ص 234، بيروت، موسسه الوفاء).
نكته آخر اين كه، اگر هم فرض شود كه آيه تطهير در هنگام نزول با همين چينش موجود نازل شده، باز خالى از حكمت نخواهد بود و آن اين كه خداوند خواسته بدين شيوه افكار و انظار مردم را به چنين مطلب مهمى جلب بكند به خصوص اين كه ابتدا درباره عتاب زنان حضرت سخن مى‏گويد و ناگهان ذهن را معطوف به كسانى مى‏كند كه خداوند آنها را تكويناً پاك گردانيده است.
www.payambarazam.ir

نسخه چاپی