پرسش :

چرا بايد بر محمد و آل محمد صلوات بفرستيم مگر مقام آنها در بهشت والا نيست پس چه نيازي به درود فرستادن ماست؟


پاسخ :
صلوات بر پيامبر(ص ) در آيه 56 سوره احزاب مطرح شده است : »ان الله و ملائكته يصلون علي النبي ، يا ايها الذين امنوا صلوا عليه و سلموا تسليما"«.
1. مفهوم آيه فوق آن است كه مقام پيامبر(ص ) آن قدر والاست كه آفريدگار عالم هستي و تمام فرشتگاني كه تدبير اين جهان به فرمان حق بر عهده ي آنان گذارده شده است ، بر او درود مي فرستند. حال كه چنين است ، شما نيز با اين پيام جهان هستي هماهنگ شويد.
2. صلوات وقتي به خداوند نسبت داده شود، به معني فرستادن رحمت و هرگاه به فرشتگان و مؤمنان منسوب گردد، به معني طلب رحمت مي باشد.
3. درباره كيفيت صلوات بر پيامبر(ص ) در روايات بي شماري كه از منابع اهل سنت و اهل بيت (ع ) رسيده ، صريحا" آمده است كه آل محمد(ص ) را به هنگام صلوات بر محمد بيفزاييد. از جمله : از كعب بن عجره نقل شده است كه مردي خدمت پيامبر(ص ) عرض كرد: »اما السلام عليك فقد علمنا فكيف الصلاه عليك قال (ص ) قل اللهم صل علي محمد(ص ) و علي آل محمد(ص ) كما صليت علي ابراهيم انك حميد مجيد. اللهم بارك علي محمد و علي آل محمد(ص ) كما باركت علي ابراهيم انك حميد مجيد«. امام زمان (عج ) هم از آل محمد(ص ) است .
4. اهميت صلوات بر پيامبر(ص ) و آل او، تا بدان جاست كه اگر كسي در تشهد نماز چنين نكند، نمازش باطل خواهد بود.
5. انسان لحظه به لحظه به سمت بي نهايت مي تواند پيش رود و رسول خدا با وجودي که کاملترين بشر هستند ولي باز هم روز به روز به درجات و مقاماتشان افزوده مي شود. قرآن مي فرمايد: «يا ايها الانسان انک کادح الي ربک فملاقيه؛ اي انسان تو به سوي پروردگارت در سير و حرکتي و به مقام قرب او نائل خواهي آمد» و صلوات هاي مؤمنين در رفيع تر گرديدن مقام محمد و آل محمد اثر دارد.
براي مطالعه بيشتر ر.ک:
1. نجم الثاقب، حسين طبري نوري
2. فلاح السائل، علي بن طاووس ، فصل هشتم
www.payambarazam.ir
نسخه چاپی