پرسش :
اگر قصاص قبل از جنايت جايز نيست پس چرا پيامبراکرم(ص) دستور قتل ذى الخويصره را صادر فرمودند؟
پاسخ :
اولاً: پيامبر(ص) دستور قتل «ذى الخويصره» را صادر نكردند؛ بلكه بر حسب روايات متعددى كه در كتابهاى تاريخى نقل شده است پيامبر(ص) فرمودند: او را رها كنيد و فقط آينده تاريك او و پيروانش را پيشگويى فرمودند.
در تاريخ طبرى، ج 3، ص 92 آمده است:... مردى از بنىتميم به نام ذوالخويصره نزد پيامبر ايستاد. در حالى كه پيامبر مشغول تقسيم [غنايم جنگى حنين] بين مردم بودند. پس گفت: اى محمد! آنچه امروز انجام دادى را نگريستم. پيامبر(ص) پرسيدند: چگونه بود؟ گفت: عدالت نورزيدى!! پيامبر(ص) خشمگين شده، فرمودند: واى بر تو! اگر نزد من عدالت نباشد، پس نزد كيست؟ آن گاه عمر بن الخطاب عرض كرد: اى پيامبر خدا، آيا او را بكشيم؟ پيامبر(ص) فرمود: هرگز! رهايش كنيد، به درستى كه او را به زودى پيروانى خواهد بود كه در دين كنكاش مىكنند تا آنجا كه از آن خارج مىشوند، آنسان كه تير از كمان به بيرون پرتاب مىشود... .
ثانياً: اگر پيامبر(ص) دستور قتل (ذى الخويصره) را داده بودند، پس چگونه وى تا پس از رحلت آن حضرت زنده بوده است، در حالى كه امر پيامبر(ص) در اين زمينه قطعاً اجرا مىشد.
ثالثاً: به فرض روايتى دال بر دستور پيامبر(ص) نقل شده باشد كه ممكن است اين امر معارض با ديگر اخبار و نيز معارض با اصول كلى و تعاليم قطعى شريعت است. در اين صورت حكم به بىاعتبارى آن مىشود.
رابعاً: احتمال ديگر اين است كه پيامبر دستور قتل او را داده باشند، ولى نه به عنوان قصاص قبل از جنايت، بلكه به استناد عملكردى كه موجب اجراى حد در همان زمان بوده است، ولى به خاطر تعلل برخى از اصحاب و گريختن وى پيش از دستيابى حضرت على(ع) اين حكم عمل نگرديده است.
www.payambarazam.ir
اولاً: پيامبر(ص) دستور قتل «ذى الخويصره» را صادر نكردند؛ بلكه بر حسب روايات متعددى كه در كتابهاى تاريخى نقل شده است پيامبر(ص) فرمودند: او را رها كنيد و فقط آينده تاريك او و پيروانش را پيشگويى فرمودند.
در تاريخ طبرى، ج 3، ص 92 آمده است:... مردى از بنىتميم به نام ذوالخويصره نزد پيامبر ايستاد. در حالى كه پيامبر مشغول تقسيم [غنايم جنگى حنين] بين مردم بودند. پس گفت: اى محمد! آنچه امروز انجام دادى را نگريستم. پيامبر(ص) پرسيدند: چگونه بود؟ گفت: عدالت نورزيدى!! پيامبر(ص) خشمگين شده، فرمودند: واى بر تو! اگر نزد من عدالت نباشد، پس نزد كيست؟ آن گاه عمر بن الخطاب عرض كرد: اى پيامبر خدا، آيا او را بكشيم؟ پيامبر(ص) فرمود: هرگز! رهايش كنيد، به درستى كه او را به زودى پيروانى خواهد بود كه در دين كنكاش مىكنند تا آنجا كه از آن خارج مىشوند، آنسان كه تير از كمان به بيرون پرتاب مىشود... .
ثانياً: اگر پيامبر(ص) دستور قتل (ذى الخويصره) را داده بودند، پس چگونه وى تا پس از رحلت آن حضرت زنده بوده است، در حالى كه امر پيامبر(ص) در اين زمينه قطعاً اجرا مىشد.
ثالثاً: به فرض روايتى دال بر دستور پيامبر(ص) نقل شده باشد كه ممكن است اين امر معارض با ديگر اخبار و نيز معارض با اصول كلى و تعاليم قطعى شريعت است. در اين صورت حكم به بىاعتبارى آن مىشود.
رابعاً: احتمال ديگر اين است كه پيامبر دستور قتل او را داده باشند، ولى نه به عنوان قصاص قبل از جنايت، بلكه به استناد عملكردى كه موجب اجراى حد در همان زمان بوده است، ولى به خاطر تعلل برخى از اصحاب و گريختن وى پيش از دستيابى حضرت على(ع) اين حكم عمل نگرديده است.
www.payambarazam.ir