پرسش :

آيا سنت مباهله كه دريكي از وقايع تاريخ اسلام به آن اشاره شده است صرفا تعلق به معصومين(ع) دارد و به هيچ وجه غير معصوم قادر به استفاده از آن نيست.


پاسخ :
از جمله معجزه‏هاى هميشگى مباهله است. و مباهله اختصاص به نبى اكرم(ص) ندارد، بلكه معجزه هميشگى براى اثبات حقانيت اسلام است. و انسان‏هاى كامل و صاحب نفس طيّبه و اهل ورع و يقين نيز در عصر حاضر مى‏توانند براى اثبات حقانيت اسلام و بحق بودن عقايد دين با دشمنان دين مباهله كنند.
علامه طباطبايى مى‏گويد: مباهله براى هميشه براى مسلمانان معجزه است و با آن بر صحت عقايد خودشان احتجاج مى‏كنند و هر كس در مورد محتوا كلام الهى (قرآن) و رسالت پيامبر(ص) بخواهد مباهله كند ما استعداد بر مباهله را داريم، (الهيات، سبحانى، ج 3، ص 5 ـ 1) . بنابراين معجزه هميشگى بر روى نسل حاضر باز است و اضافه بر آن كراماتى كه از اولياء الله و ائمه طاهرين(ع) ظاهر شده و مى‏شود براى آرامش و اطمينان قلب در حقانيت اسلام و دين و پيامبر و ائمه(ع) كافى است.
خلاصه سخن آنكه معجزات الهى همراه پيامبران الهى نازل مى‏شود و چون پيامبر اسلام(ص) آخرين پيام‏آور الهى و خاتم انبياء بوده و اسلام، دين جاويدان خواهد بود لذا با نيامدن انبياى جديد معجزات جديدى رخ نداده ولى اسلام چون دين جاويد است معجزه جاويدان خود يعنى قرآن را هميشه ارائه مى‏نمايد.
براى آگاهى بيشتر ر.ك:
1.الهيات، ج 3، جعفر سبحانى، ص 103
2.آموزش كلام اسلامى 2، محمد سعيدى، 87
3.مدينة المعاجز، سيد هاشم بحرانى
4.منتهى الآمال، حاج شيخ عباس قمى.
www.payambarazam.ir
نسخه چاپی