پرسش :

همه پيامبران بالاتفاق گفته اند که ما درباره رسالت مزدی نمی خواهيم تنها پیامبر اسلام (ص) در برابر رسالت خود از مردم طلب مزد کرد, اما اين چه مزدي است که در برابر رسالت خود از مردم طلب كرد؟


پاسخ :
پيامبر اكرم (ص) دربرابر رسالت خود از مردم مزدي طلب نكرد، ولي آنان را به محبت اهل بيت عصمت و طهارت فراخواند و فرمود: (لا أَسْئَلكم عَلَيه أَجْراً اِلاّ المَودَّة فِي القُربي) شوري/23 ؛ در برابر اين تبليغ، هيچ مزدي از شما نمي‏خواهم، مگر دوستي خاندانم.
در جاي ديگر مي‏فرمايد: مزدي هم كه از شما خواستم به نفع شماست، نه به نفع ما: (قُلْ ما سَألتَكم مِن أَجْرٍ فَهُو لَكُم) سبأ/47 ؛ من گفتم براي حفظ دين بايد به اميرالمؤمنين علي (ع) و فرزندان بزرگوارش ارادت داشته باشيد، و مزد رسالت من، علاقه به خاندان من است. اما اين علاقه، حافظ دين شماست و من در واقع هيچ مزدي از شما نخواسته‏ام. مثل اين كه به كسي بگويند: وقتي كه تشنه و وامانده بودي، دست تو را گرفتم و به سرچشمه زلالي راهنمايي كردم، و حالا مزدم اين است كه شما به اندازه كافي از اين چشمه بنوشي، و براي آينده نيز ذخيره كني. در اين مثال مي‏توان گفت كه من مزدي از شما نخواستم زيرا مزدي كه من از شما مي‏خواهم، به سود من نيست، بلكه به نفع خود شماست، چون من شما را راهنمايي كردم تا اين معارف و احكام را ذخيره كنيد و علي و اولاد (ع) ذخيره معارف ديني و بقية الله‏اند.
اين كه پيامبر مي‏فرمايد مزد رسالتم محبت اهل بيت من است، در حقيقيت يك هدايت جديد است و واقعاًً مزد نيست.
آيت الله جوادي آملي،تفسير موضوعي قرآن ج 6 (سيرة پيامبران(ع) در قرآن)
www.payambarazam.ir
نسخه چاپی