پرسش :
شكّي نيست كه پيغمبر اسلام«صلي الله عليه وآله» به ازاي آن همه جانفشاني و فداكاريها براي راهنمايي مردم تنها از خداوند پاداش خواسته است. در بعضي آيات، «مودّت ذوي القربي»،(دوستي خاندان پيامبر«صلي الله عليه وآله») مزد رسالت معرّفي شده است. اين امر نيز خود خدمت ديگري به مردم وسيله راهنمايي آنها است زيرا «ولايت اهل بيت»«عليهم السلام» و موجب پيروي از گفتار و رفتار آنان ميگردد و مردم از اين راه به سعادت ميرسند، ولي وجوب خمس كه نصف آن را به سادات ميدهند چه معني دارد؟ آيا اين، مزد رسالت نيست؟
پاسخ :
ميدانيم كه خمس فقط به مصرف سادات فقير ميرسد نه تمام آنها؛ همچنين اگر خمس اموالي كه به آنها خمس تعلّق گرفته بيشتر از احتياج سادات باشد بايد به بيتالمال مسلمانان داده شود تا در راه مصالح عمومي مصرف شود؛ همچنان كه اگر احتياج سادات فقير، بيشتر از ميزان خمس باشد بايد كمبود آن را از بيتالمال تأمين كرد. از طرفي سادات به طور كلّي از گرفتن زكات - كه حقّ فقيران و محتاجان ديگر است- محرومند(مگر اينكه زكات از مال ثروتمندان سادات باشد).
بنابراين در حقيقت خمس به جاي همان زكاتي است كه به ساير مستمندان داده ميشود و شرايط پرداخت آن به سادات نيز مشابه شرايط پرداخت زكات به فقيران ديگر است. امّا براي حفظ حيثيت خاندان پيغمبر«صلي الله عليه وآله» و رعايت مقام شامخ او اين مبالغ و اموال صورت و عنوان ديگري داده ميشود و اين نشانه ادب و احترام به شخصيّت والاي پيغمبر گرامي اسلام است و به هيچ وجه پاداش نيست و بديهي است كه احترام و ادب و حفظ حيثيّت مردان بزرگ با پاداش فرق بسيار دارد(1).
پی نوشت:
1) پرسشها و پاسخهاي مذهبي، ج 4، ص 168.
www.eporsesh.com
ميدانيم كه خمس فقط به مصرف سادات فقير ميرسد نه تمام آنها؛ همچنين اگر خمس اموالي كه به آنها خمس تعلّق گرفته بيشتر از احتياج سادات باشد بايد به بيتالمال مسلمانان داده شود تا در راه مصالح عمومي مصرف شود؛ همچنان كه اگر احتياج سادات فقير، بيشتر از ميزان خمس باشد بايد كمبود آن را از بيتالمال تأمين كرد. از طرفي سادات به طور كلّي از گرفتن زكات - كه حقّ فقيران و محتاجان ديگر است- محرومند(مگر اينكه زكات از مال ثروتمندان سادات باشد).
بنابراين در حقيقت خمس به جاي همان زكاتي است كه به ساير مستمندان داده ميشود و شرايط پرداخت آن به سادات نيز مشابه شرايط پرداخت زكات به فقيران ديگر است. امّا براي حفظ حيثيت خاندان پيغمبر«صلي الله عليه وآله» و رعايت مقام شامخ او اين مبالغ و اموال صورت و عنوان ديگري داده ميشود و اين نشانه ادب و احترام به شخصيّت والاي پيغمبر گرامي اسلام است و به هيچ وجه پاداش نيست و بديهي است كه احترام و ادب و حفظ حيثيّت مردان بزرگ با پاداش فرق بسيار دارد(1).
پی نوشت:
1) پرسشها و پاسخهاي مذهبي، ج 4، ص 168.
www.eporsesh.com