پرسش :

اگر خمس سود تجارت و كسب يك فريضه است، چرا دير هنگام وضع شده و ائمه معصومين‏عليهم السلام در زمان متأخر آن را واجب كرده‏اند؟


پاسخ :
ترديدي نيست كه آيه خمس در عصر رسالت نازل شده و پيامبر اكرم‏صلي الله عليه وآله اين فريضه را به اجرا درآورده‏اند و آنچه مسلّم است اينكه حضرت رسول‏صلي الله عليه وآله خمس غنايم جنگي را اخذ مي‏كرد. اما خمس سود تجارت بنا به ضرورت و مصالحي تا عصر امامان‏عليهم السلام به تأخير افتاد. شايد اين ضرورت را بتوان در چند امر خلاصه كرد:
1. خمس با زكات اين تفاوت را دارد كه منفعت زكات به عموم مسلمانان بر مي‏گردد؛ ولي موضوع خمس به شخص پيامبر اكرم و خويشان او اختصاص دارد؛ لذا مصلحتي بر اجراي آن نمي‏ديدند.خويي، سيدابوالقاسم، مستند العروة الوثقي، كتاب الخمس، ص 196.
2. در عصر رسالت، فقر عمومي بر جامعه حاكم بود و مسلمانان به جهت تنگدستي، قدرت پرداخت خمس را نداشتند. از اين رو پيامبر گرامي‏صلي الله عليه وآله از بيان و جمع‏آوري خمس درآمد صرف نظر كردند.
3. رويكرد سياسي مهم‏ترين عاملي بود كه نگذاشت، ائمه معصومين تا زمان امام باقرعليه السلام به بعد، اين فريضه الهي را به اجرا درآورند، زيرا جلب و جمع اموال، از وظايف سلطان بوده و هر كس با آنان رقابت مي‏كرد، به عنوان فرد متمرد از قانون و مخالف حاكميت و به اتهام جمع‏آوري سلاح و توطئه عليه رژيم، تحت تعقيب قرار مي‏گرفت. اما پس از برقراري آزادي نسبي در عصر عباسيان و شرايط موجود بر ائمه‏عليهم السلام، اين امكان را داد تا به طور غيرعلني خمس را از مسلمانان دريافت كنند.مدرسي، محمدتقي، احكام الخمس، ص 16.
4- پيامبر اسلام‏صلي الله عليه وآله از يك سو به جهت ارتباطش با غيب مي‏دانستند كه درآينده نه چندان دور، امر خلافت و حكومت از مسير اصلي خود - كه شايسته آنان است - منحرف شده و به دست نااهلان و غاصبان زورگو مي‏افتد و از ديگر سوي خمس «وجه الامارة» است و بايد به دست حاكم و سلطان سپرده شود و اگر حضرت رسول‏صلي الله عليه وآله وجوب خمس درآمد كسب را بيان و آشكار مي‏كردند؛ اين امر فرصتي را براي حاكمان جور پيش مي‏آورد تا با دستاويز شرعي، اموال مسلمانان را به غارت برند و بر ظلم و ستم خود بيفزايند. اين پيش‏بيني و تيزبيني حضرت‏صلي الله عليه وآله باعث شد كه اين حكم الهي در پرده خفا پنهان بماند.هاشمي شاهرودي، سيد محمود، كتاب الخمس، ج 2
www.eporsesh.com
نسخه چاپی