پرسش :

فايده خمس و زكوة چيست؟


پاسخ :
خمس و زكوة دو واجب از واجبات اسلامى هستند و همانگونه كه تمام دستورات و احكام دين مقدّس اسلام بر اساس مصالح و مفاسد انسان استوار گشته و ضامن سعادت و خوشبختى آدمى است اين دو حكم نيز چنين است.
اسلام براى از بين بردن اختلافات طبقاتى در ميان اجتماعات احكامى قرار داده است تا مسلمانان با مراعات آنها به يكديگر رسيدگى كرده و از تهيدستان و بينوايان دستگيرى به عمل آورند تا در سايه آن سطح فقر و پريشانى پائين آمده تمام افراد تهيدست با كمك ديگران از يك زندگانى حدّاقل برخودار شوند و عمل كردن به اين دو فريضه بزرگ مالى اسلام در اين مسئله نقش چشمگيرى دارد و اين نيز يك نوع ماليات اسلامى است كه پرداخت آن بر مسلمانان(با وجود شرايط لازم است تا براى پيشرفت دين و غير آن از مصالح اسلامى ديگر بكار رود تا ممالك اسلامى از نظر عمران و آبادى و همچنين جهات اقتصادى و سياسى و غير اينها تأمين شوند. بديهى است كه با پرداخت اينگونه مالياتهاى اسلامى در مدّت بسيار كوتاه فقر و تهيدستى ريشه كن مى شود و همه يا لااقل بيشتر آن وجوه به سود ملّت، مملكت و حكومت اسلامى مصرف خواهد شد.
به اين نكته نيز بايد توجّه داشت كه واجب بودن پرداخت خمس و زكوة از قرآن مجيد و احاديث معتبر مدرك اساسى دارد.
و مدرك آن مربوط به فقهاء و مراجع تقليد است و شما مى توانيد درباره ى مسايل و احكام خمس و زكوة و اندازه ى آنها به رساله ى توضيح المسائل مرجع تقليدتان مراجعه فرماييد.
www.eporsesh.com
نسخه چاپی