پرسش :

چرا خانم ها در هنگام نماز هم بايد رعايت حجاب كنند؟


پاسخ :
اگر چه در روايات به حكمت هايي از اين موضوع اشاره شده است، اما بايد در تمام مسائل احكام ديني به اين نكته توجه داشته باشيم كه اصولاً مسائل عبادي و احكام شرعي جنبة تعبدي دارد و در اين مسائل فقط تعبد و پذيرش خواست شارع مقدس مطرح است ، اگر چه مصالحي در آنها نهفته است كه از آنها آگاهي نداريم. در برخي از روايات به گوشه هايي از آنها اشاره مي شود. نيز با پيشرفت دانش و فهم و خرد بشري، گوشه هاي ديگري از آنها آشكار مي شود.
در اينجا به برخي از مواردي كه به عنوان مصلحت حجاب در نماز ذكر شده است مي پردازيم:
1 - داشتن لباس كامل، بر وقار ظاهري انسان مي افزايد. هر چه از لباس انسان كم شود، از وقار وي و حفظ شئون اجتماعي اش كم مي شود و نزد ديگران تنزل مي يابد. مي توان حجاب را يك نوع ادب دانست. ادب اقتضا مي كند انسان در مقابل ديگران و بزرگان با لباس كامل ظاهر شود. شركت در محافل و مراسم مذهبي در همة اديان بلكه نزد همة عقلاي عالم معمولاً با حجاب همراه است، به ويژه در اسلام كه لباس رسمي حضور زن مسلمان در اجتماعات ، پوشش كامل است.
انسان در حال نماز به محضر خدا مي رود و در حالي كه ملائكه عرش الهي حضور دارند، در يك مجلس رسمي به عبادت خدا مي پردازد. بنابراين چون نماز حضور و بار يافتن به درگاه رب العالمين است، در اين مجلس هر چه لباس كامل تر و تميزتر و خوشبوتر باشد، مطلوب تر است، حتي به مردان سفارش شده كه با لباس كامل، ادب حضور در پيشگاه الهي را رعايت كنند.
رسول اكرم (ص) مي فرمايد: "اعبد الله كأنّك تراه فان كنت لا تراه فانه يراك؛ آن چنان خدا را عبادت كن كه گويا او را مي بيني. اگراو را نمي بيني، او تو را مشاهده مي كند".
2 - از ديگر مصالح حجاب در نماز اين است كه نوعي تمرين مستمر و روزانه براي حفظ حجاب است. نيز يكي از عواملي است كه در پاسداشت دائمي پوشش اسلامي زن و جلوگيري از آسيب پذيري او ، نقش مهمي ايفا مي كند. اگر بپذيريم اسلام همواره درصدد حفظ حجاب بانوان و مصونيت آنها است و به عفّت و پاكدامني سفارش مي كند، متوجه مي شويم پوشش كامل در نماز همسو با اين ايده است.
براي تأكيد بر اين مسئله چنين شرطي را در نماز لازم مي داند. در حقيقت همراه نماز، درس عفّت و پوشش مناسب مي دهد، تا الگوي رفتاري و كرداري زن مسلمان را معرفي كند. در عين حال پوشش كامل در پنج نوبت در شبانه روز تمرين و تلقين عملي بسيار خوب و مناسبي بر پوشش و حجاب اسلامي زن مسلمان است.
3 - نماز خواندن در منظر مردم و در اماكن عمومي و مساجد و مجامع، حجاب كامل مي طلبد ، به ويژه براي زنان تا از نگاه ديگران مصون بمانند، مخصوصاً كه در نماز ركوع و سجده و نشست و برخاست است، در اين صورت حجاب كامل موجب مصون ماندن زنان از نگاه ديگران و باعث حفظ آرامش روحي نمازگزار ، نيز پاسداري از عفّت عمومي مي شود.
در مكان خلوت و دور از انظار ديگران نيز: نوعي آرامش به زنان مي دهد كه در صورت ورود يك شخص در حال پوشش كامل است. در هر حال نوعي آرامش در خلوت او با خدا حاصل مي شود.
در دايرة هستي ما نقطة تسليميم رأي آنچه تو انديشي، حكم آنچه تو فرمايي
www.eporsesh.com
نسخه چاپی