پرسش :

چرا در نماز بعد از تشهد بر پيامبر اكرم‌(ص) و آل او صلوات مي‌فرستيم‌؟ آيا پيامبر اكرم‌(ص) نيز چنين صلواتي را مي‌فرستاده‌؟ اگر مي‌فرستاده او كه هنوز اهل بيتي نداشته و به دنيا نيامده بودند؟


پاسخ :
در زمان پيامبراكرم‌(ص) موضوع اهل بيت او مطرح بوده و دست كم حضرت علي‌، حضرت فاطمه‌(س) در زمان حيات آن حضرت و وجوب نماز حضور داشته و در روايات ديگري از پيامبراكرم(ص) نقل شده كه اهل بيت خود را پيشوايان معصوم‌: و حضرت فاطمه‌(س) و ذريه آن‌حضرت معرفي كرده است و حتي از حضرت مهدي (عج‌) كه بعدها ديده به جهان گشود ياد شده است‌.
و افزون بر اين حضرت موسي‌غ از آيين و رسالت پيامبراكرم‌(ص) و اوصاف و خصوصيات آن حضرت خبر داد، با اين كه هنوز پيامبر اكرم‌(ص) به پيامبري معبوث نشده بود، پس اشكالي ندارد كه از افراد در آينده خبر داد و اوصاف و خصوصيات آن‌ها را بيان كرد، چنان كه در روايات اسلامي از اهل بيت‌: ظهور و نشانه‌هاي قيام‌، خصوصيات و... حضرت مهدي‌غ ذكر شده است‌.
كيفيت نماز رسول اكرم‌(ص) را اهل بيت گرامي آن حضرت‌(ص) توضيح داده‌اند بنابراين كيفيت و شيوه تشهد و نماز را نيز بيان كرده‌اند چرا كه پيشوايان معصوم‌: تبيين كننده و مفسران دين و آيين آن حضرت‌(ص) مي‌باشند.
حضرت امام صادق‌(ع) مي‌فرمايد: "تشهد در دو ركعت اول نماز ]به اين صورت است‌[ الحمدلله اشهد ان لا اله الا الله وحده لاشريك له و اشهد ان‌ّ محمداً عبده و رسوله اللهم صل علي محمد و آل محمد و تقبل شفاعته و ارفع درجته‌"(ر.ك‌: وسائل الشيعه‌، شيخ حر عاملي‌، ج 6، ص 393، مؤسسة آل البيت‌، قم‌.)
www.eporsesh.com
نسخه چاپی