پرسش :

حكمت اين كه در اديان ديگر، مانند يهود و نصارا، 51 ركعت نماز و سه ماه روزه مقرر شده است و در اسلام اين عبادات به يك سوم رسيده چيست‌؟


پاسخ :
دين مقدس اسلام‌، ديني است كه احكام آن‌، نسبت به ساير اديان ديگر، آسان‌تر مي‌باشد. در روايت است كه رسول خدا(ص) فرمود: "بعثت‌ُ الي الشريعة السهله السمعه‌; به آييني مبعوث شدم كه عمل به آن‌، براي همه سهل و آسان است‌."
در آية 286 بقره‌، پيامبر اكرم‌و مؤمنان پيرو آن حضرت‌، از خداوند چنين تقاضا مي‌نمايند: "رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَآ إِن نَّسِينَآ أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِل‌ْ عَلَيْنَآ إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَه‌ُو عَلَي الَّذِين‌َ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَة‌َ لَنَا بِه‌; پروردگارا! اگر ما فراموش يا خطا كرديم‌، ما را مؤاخذه مكن‌، پروردگارا! تكليف سنگيني بر ما قرار مده‌، آن چنان كه ]به خاطر گناه و طغيان‌[ بر كساني كه پيش از ما بودند قرار دادي‌، پروردگارا! آن چه طاقت تحمّل آن را نداريم‌، بر ما مقرّر مدار."
ممكن است اين پرسش مطرح شود كه مگر خداوند كارهاي سخت و طاقت فرسا از بندگان خود طلب كرده است‌، در پاسخ مي‌گوييم‌: بعضي از اُمّت‌ها بر اثر معصيت و سركشي كارهاي سختي به آن‌ها حمل شد; براي مثال قوم يهود، بر اثر كفران نعمت وسرپيچي از فرمان پيامبر خود و سركشي‌، صاعقه و رجز بر آن‌ها نازل شد و فرمان الهي رسيد كه هم‌ديگر را بكشند.(تفسير الميزان‌، علامه طباطبايي‌;، ج 2، ص 470و475، نشر دارالكتب الاسلامية‌.)
ولي امّت اسلام بر اثر پيروي از دستورات الهي‌، كارهاي سخت از آن‌ها برداشته شد و تقاضاي پيامبر اكرم‌در اين مورد اجابت گرديد. نماز و روزه اسلام در مقايسه با نماز و روزه اديان ديگر، ويژگي‌ها و امتيازهاي فراواني دارد، نماز در اسلام حتماً لازم نيست در مكان خاصي مانند مسجد انجام گيرد، گرچه فضيلت نماز در مسجد بيش‌تر است‌، امّا ساير مذاهب لازم مي‌دانند كه عبادات فقط در معابد و كليساها انجام گيرد. نماز در اسلام در اوقات معيّن و منظم مقرّر شده‌; در دين اسلام‌، مدت روزه كوتاه است كه در روزهاي زمستان حدود ده ساعت و در روزهاي تابستان حدود 16 ساعت مي‌باشد، در حالي كه روزه يهوديان حدود 22ـ26 ساعت بوده است‌. اوقات روزه در اسلام بسيار منظم و مطابق با وضع طبيعي روشنايي و تاريكي شبانه روز است‌، هم چنين روزه در تمام سال پراكنده نيست‌، بلكه در يك ماه معين مقرر گرديده‌، آن هم در ماه مُباركي‌، كه قرآن مجيد در آن ماه نازل شده است‌. دين مقدس اسلام‌، نه تنها در بُعد تكاليف عبادي‌، بر ساير اديان‌، برتري دارد، بلكه در همه ابعاد، داراي ويژگي‌ها و امتيازات فراواني مي‌باشد. قرآن مجيد، امت اسلامي را امّتي متوسط و معتدل معرّفي فرموده است‌: "وَكَذَ َلِكَ جَعَلْنَـَكُم‌ْ أُمَّة‌ً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَي النَّاس‌;(بقره‌،143) شما را امت ميانه‌اي قرار داديم تا گواه بر مردم باشيد." امّت اسلامي‌، اُمتي معتدل است‌، هم به جسم توجّه داردو هم به روح‌، در حالي كه بعضي اُمت‌ها، جنبة جسم را تقويت مي‌كنند و بيش‌تر به دنيا توجه دارند; مانند يهود و بت‌پرستان‌. برخي ديگر بيش‌تر به جنبه روح عنايت دارند و مردم را به ترك دنيا و رهبانيت دعوت مي‌كنند، مانند نصارا، لكن امت اسلام از هر نظر معتدل است‌، هم از نظر عقيده كه نه راه غلوّ مي‌پيمايد و نه راه تقصير و شرك‌، نه طرف‌دار جبر است‌، نه تفويض و هم از نظر شيوه‌هاي اخلاقي‌، عبادت‌، تفكر، روابط اجتماعي‌، و خلاصه در تمام جهت‌هاي زندگي‌، راه اعتدال را مي‌پيمايد; از اين رو چنين امّتي‌، الگو براي ساير امت‌ها و شاهد و گواه بر آن‌ها است‌.
در يك بررسي كوتاه در ضمن مستند و مدرك مطلبي كه در پرسش خواسته بوديد ـ مبني بر اين كه در اديان ديگر، مانند يهود و نصارا، 51 ركعت نماز و سه ماه روزه مقرّر شده است ـ يافت نشد.(اقتباس از تفسير نمونه‌، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 1، ص 487، نشر دارالكتب الاسلامية‌.)
در پايان زيبنده است به اين نكته توجّه شود كه نماز يهود و نصاري‌، صورت آن با نماز در اسلام تفاوت دارد; نماز يهوديان فصلي از زبور داوود است كه روزي سه بار مي‌خوانند.(كتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان‌، عبدالله مبلغي‌، ج 2، ص 628.) يهود در ساعات مختلف در شب و روز نماز و دعا دارند، ساعت سه و شش و نه‌، از روز و اول شب و آخر شب و وقت طعام خوردن‌.(قاموس كتاب مقدس‌، ترجمه و تأليف مستر هاكس‌، ص 385، انتشارات اسلامي‌.)
روزه يهوديان در روزهاي مختلف سال است‌، روزه ]كيپور[ روز نهم و دهم نخستين ماه سال يهود به مدت 25 ساعت‌، روزه ]كدليا[ روزه ]فتنه‌[ روزه ]صدقيا[ روزه ]محاصره‌[ روزه ]فوريم‌[ روزه ]عذاب‌[ و روزه‌هاي فرعي ديگر.(تاريخ و عقايد اديان و مذاهب سامي‌، كمال‌الدين بخت‌آور، ص 83 / تاريخ اديان و مذاهب جهان‌، همان‌.)
شعائر ديني مسيح عبارت است از آدابي كه مسيحيان دارند، مانند: تعميد، تأييد، توبه‌، عِشاي رباني‌، تدعين نمائي‌، كه براي سلامت روح هر فرد مسيحي انجام مي‌شود.(جهان مسيحيت‌، نوشته انبار مولند، ترجمه محمدباقر انصاري ـ مسيح مهاجري‌، ص 102، انتشارات اميركبير.)
www.eporsesh.com
نسخه چاپی