پرسش :

علت عربي خواندن نماز چيست‌؟ زيرا اگر نماز را فارسي بخوانيم‌، معني آن برايمان مفهوم‌تر است‌.


پاسخ :
خواندن نماز به زبان عربي‌، يكي از نشانه‌هاي جهاني بودن دين اسلام است‌; زيرا جمعيتي كه در يك صف قرار مي‌گيرند و در يك جبهه فعاليت مي‌كنند، ناگزيرند، زبان واحدي داشته باشند كه به وسيلة آن تفاهم كنند; يعني علاوه بر زبان مادري و محلّي‌، يك زبان عمومي و جهاني هم داشته باشند. ـ نماز خواندن به يك زبان‌، از طرف تمام مسلمانان رمز وحدت و نشانه‌ي يگانگي مسلمانان است‌. و از آنجا كه زبان عربي به اعتراف اهل فن‌، يكي از وسيع‌ترين و جامع‌ترين زبان‌هاي دنياست‌، اين حقيقت روشن‌تر مي‌شود كه تمام فرق مسلمان مي‌توانند آن را به عنوان يك زبان بين‌المللي شناخته و از آن به عنوان تفاهم و همبستگي اسلامي استفاده نمايند.
ـ علاوه بر اين خواندن نماز به يك صورت معين‌، آن را از دستبرد، تحريف و آميخته‌شدن به خرافات و مطالب بي‌اساسي كه بر اثر مداخلة افراد غير متخصص‌، هنگام ترجمة آن به زبان‌هاي ديگر، رخ مي‌دهد، نگاه مي‌دارد و به اين وسيله روح اين عبادت اسلامي محفوظتر مي‌ماند.
در نهايت مي‌توان گفت مسأله توحيد و يگانگي در تمام اصول و فروع اسلام‌، يك زير بناي اساسي‌، محسوب مي‌گردد و نماز به سوي قبلة واحد و در اوقات معين و به يك زبان مشخص‌، نمونه‌اي از اين وحدت است‌. براي اطلاع بيشتر، مي‌توانيد به كتاب «پاسخ به پرسش‌هاي مذهبي ـ آيت‌الله مكارم شيرازي (حفظه‌الله) و آيت‌الله جعفر سبحاني (حفظه‌الله) مراجعه فرماييد. و افزون بر اين خوب است در اين زمينه‌، به استفتايي از محضر حضرت آيت‌الله فاضل لنكراني (حفظه‌الله) توجه فرماييد.
آنچه پيامبر اكرم (9) به ما دستور داده است اين است كه همه‌، نماز را به زبان عربي بخوانند، حتي كساني كه زبان مادري آنها عربي نباشد، راه حل مشكل شما اين است كه لااقل معناي نماز را ياد بگيريد و همان طوري كه عربي مي‌خوانيد، معناي آن را هم درك كنيد و شايد يك علت آن اين باشد كه اگر همه مسلمان‌ها نماز را به زبان عربي بخوانند اتحاد و هماهنگي كامل در نماز كه مهم‌ترين فريضه الهي است واقع مي‌شود و علاوه بر اين‌، مقدمة آشنايي با زبان قرآن خواهد بود.(1)
پاورقي:
1- حضرت آيت‌الله العظمی فاضل لنكراني (حفظه‌الله)، جامع المسايل‌، چاپ مهر، چاپ ششم‌، ج 1، ص 145، استفاده از س 534.
www.eporsesh.com
نسخه چاپی