پرسش :

آیا اهل سنّت با نوروز مخالفند؟ جایگاه نوروز در کلام و سیره اهلبیت(علیهم السلام) چیست؟


پاسخ :
مخالفت اهل سنّت با نوروز در كتب فقهى آنها هم كاملاً آشكار است. در اينجا قسمتى از چند كتاب معتبر فقهى آنها را ذكر مى كنيم:
در بدائع الصّنائع، ج‏2، ص 79 آمده است: «روزه گرفتن در روز شنبه به تنهایى كراهت دارد، چون این کار تشبّه به يهود است و همچنين روزه گرفتن در «نيروز» و «مهرجان»، كه تشبّه به مجوس است.»
و در المغنى، ج‏3، ص 99 گفته است: «روزه گرفتن روز «نيروز» و روز «مهرجان» به تنهایى كراهت دارد براى آن كه این روزها روزهايى هستند كه كفّار آنها را بزرگ مى شمارند.»
این در حالی است که در کلام و سیره اهلبیت(علیهم السلام) ما برعکس این را مشاهده می نماییم که در ذیل به چند مورد اشاره می کنیم:
امام علی(عليه‏السلام )فرمودند:
نِيرُوزُنا كُلُّ يَوْمٍ؛
هر روز براى ما، نوروز است.
[من لايحضره الفقيه، ج 3، 300]

*******
واتِىَ عَلِيُّ عليه‏السلام بِهَدِيَّةِ النَيرُوزِ، فَقالَ عليه‏السلام: اما هذا؟ قالُوا: يا أَمِيرَالْمُؤْمِنينَ، أَلْيَومُ النِّيرُوزُ، فَقالَ عليه‏السلام: اِصْنَعُوا لَنا كُلَّ يَوْمٍ نِيرُوزا؛
هديه نوروزى براى حضرت امير المؤمنين (عليه‏السلام) آورده شد. حضرت فرمودند: اين چيست؟ گفتند: امروز نوروز است. حضرت فرمودند: ـ پس در اين صورت ـ هر روز ما را نوروز سازيد.
[وسائل الشيعه، ج 12، 214]

*******
امام صادق (عليه‏السلام )فرمودند:
اِذا كانَ يَوْمُ الَّنيرُوزِ فَاغْتَسِلْ وَالْبِسْ أَنْظَفَ ثِيابِكَ وَتَطَيَّبْ بِاَطْيَبِ طيبِكَ وَتَكُونُ ذلِكَ الْيَوْمَ‏صائما؛
هنگامى كه نوروز آمد غسل كن و نظيف‏ترين لباس‏هاى خـود را بپوش و با خوشبوترين عطرها خود را معـطر ساز، و چه خـوب است كه در اين روز روزه‏دار بـاشى.
[وسائل الشيعه، ج 5، 288]

*******
معلّى گويد: در عيد نوروز به حضور امام صادق (عليه‏السلام)شرفياب شدم،حضرت فرمودند:
امروز را مى‏شناسى؟ عرض كردم: روزى است كه عجمها آن را بزرگ مى‏شمارند و در آن روز به يكديگر هديه مى‏دهند. حضرت فرمودند: ...امروز روزى است كه خداوند از بندگان خود پيمان گرفت تا او را عبادت كنند و به او شرك نورزند و به پيامبران و حجج الهى و ائمّه معصومين عليهم‏السلام ايمان بياورند و... در اين روز قائم ما(عج) ظاهر مى‏شود، و نوروزى نمى‏رسد مگر اينكه ما اهل بيت عليهم‏السلام ظهور اسلام و گشايش آن را توقّع داريم، چون نوروز از روزهاى ما و شيعيان ماست.
[بحار الانوار، ج 59، 92]

*******
در بحارالانوار روایت ذیل آمده است:
ان المنصور تقدم الى موسى بن جعفر (علیهماالسلام) بالجلوس للتهنیه فى یوم النیروز و قبض ما یحمل الیه...؛
منصور دومین خلیفه عباسى به امام كاظم (علیه السلام) پیشنهاد كرد عید نوروز جلوس نماید تا مردم نوروز را به او تبریك گویند و هدایاى آنها را دریافت نماید... و امام (علیه السلام) با اكراه پذیرفتند. [بحارالانوار، ج 98، ص 419]
بنابراین عید نوروز مانند بسیارى از سنتهاى ملى كه با شئون اسلامى مخالفتى نداشته است، پس از اسلام درمیان ایرانیان باقى مانده است.
نسخه چاپی