پرسش :

آیا اسلام درباره مدل کفش هم نظر خاصى دارد؟


پاسخ :
در تعالیم اسلامى به انتخاب کفش راحت و مناسب اهمیت داده شده و حتى آن را یکى از عوامل مؤر در سلامتى بدن برشمرده است. از همین رو رسول خدا صلى الله علیه و آله به خرید کفش مناسب تأکید نموده و فرموده است: «هر کس کفشى مى خرد، باید کفش خوب بخرد»1.
براساس همین رویکرد در تعالیم اسلام راجع به کفش مناسب توصیه ظریف و زیبایى ذکر گردیده است و آن تاکید بر راحت بودن کفش است؛ زیرا استفاده از کفش هاى تنگ که امروزه به حسب مد در کشور ما نیز رواج یافته و افراد زیادى از آن استفاده مى نمایند. از نظر سلامت و بهداشت به هیچ عنوان مناسب نیست؛ زیرا موجب فشردگى انگشتان پا گردیده و در نتیجه باعث فرو رفتن ناخن در گوشت و ایجاد عفونت و عوارض دیگرى مى گردد. حتّى ممکن است انگشتان پا به مرور زمان و در نتیجه فشار وارده روى هم قرار گرفته و از حالت طبیعى خارج شود.2
پوشیدن کفش هاى راحت از سنت هاى ثابت معصومین علیهماالسلام بوده است. یکى از یاران امام صادق علیه السلام که به کفش دوزى اشتغال داشته، نقل مى کند: «براى امام صادق علیه السلام نعلینى دوختم مطابق نمونه اى که فرستاده بود، و آن نمونه ظریف و کم رویه بود»3.
نیز در خصوص سیره پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در مورد استفاده از کفش آمده است: «نعلین پیغمبر صلى الله علیه و آله دو بند داشت که بین انگشتان قرار مى گرفت، و کمر نعلین باریک بود که به طرف پاشنه به طورى زیبا باریک مى شد و نوک تیز نبود»4.
پی نوشت:
1. مشکاة الأنوار فى غرر الأخبار، ص 263.
2. آیین بهزیستى در اسلام، ج4، ص 114.
3. مکارم الأخلاق، ص122.
4. همان، ص 37.
منبع: پرسمان
نسخه چاپی