دوشنبه، 29 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

با توجه به معصوم بودن حضرت زهرا (س) نقل انجام بعضی از کارها که باعث اعتراض و نگاه تند پيامبر اکرم (ص) شده، چگونه قابل توجيه است؟


پاسخ :
ظاهرا سوال ناظر به داستانی است که در برخی کتب تاريخی نقل شده كه چون حضرت رسول(ص) از سفري مراجعت مي فرمود، اول به خانه حضرت فاطمه(س) تشريف مي برد و مدتي مي ماند و بعد از آن به منزل خود مي رفت. در يكي از سفرهاي پيامبر(ص)، حضرت زهرا(س) براي خود دستبند و گلوبند و گوشواره از جنس نقره تهيه كرده و پرده اي بر در خانه خود آويخته بود. هنگامي كه رسول خدا(ص) از سفر مراجعت كرد و به خانه فاطمه زهرا(س) وارد شد، چون چشمش به زينت هاي مورد استفاده فاطمه(س) افتاد، با ناراحتي از خانه بيرون رفت و به مسجد وارد شد و در كنار منبر نشست. حضرت فاطمه(س) با فهميدن علت اين رفتار پدر، براي جلب خشنودي و رضايت رسول اكرم(ص) همه آن زينت ها را به نزد پدر فرستاد و پيغام داد كه دخترت سلام مي رساند و مي گويد: اينها را در راه خدا انفاق كنيد! و چون آنها را به نزد پيامبر(ص) آوردند، سه مرتبه فرمود: «آنچه را كه مي خواستم، فاطمه انجام داد. پدرش به فداي او باد!»[1]
آن چه در اين داستان و امثال آن ملاحظه می گردد اوج فداکاری و ايثار حضرت صديقه طاهره (سلام الله عليها) و توقع فوق العاده پدر بزرگوارش از آن حضرت و توجه خاص و استثنايي به زندگی نورانی او می باشد به گونه ی که او را متمايز از بقيه مردم می سازد و نشان گر مقام بلند و الهی حضرت زهرا س است، نه اعتراض و انتقادی که کاشف از ارتکاب و صدور عمل منافی با عصمت از ناحيه حضرت فاطمه س باشد چه آن که استفاده و بهره بردن از نعمت های حلال دنيا که تزيين منزل و استفاده از زيور آلات يکی از مصادق آن است بر اساس شريعت مبين اسلام برای همه مجاز شمرده شده است .
آن چه می توان از اين قضيه تاريخی به عنوان يک پيام و درس دريافت نمود اين است که حضرت فاطمه س پاره ای از وجود مقدس پيامبر اکرم ص است و زندگی او نمودی از زندگی پدر بزرگوارش است و لذا پيامبر دوست دارد دخترش مانند او باشد و حضرت زهرا هم به اين مهم دقيقا عمل نموده است.

پی نوشتها:
[1] . ر.ك: منتهي الآمال (زندگاني چهارده معصوم(ع)، شيخ عباس قمي، صص 159-.160
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.