دوشنبه، 29 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا حضرت فاطمه سلام الله عليها در صدر اسلام جهت پوشش از چادر استفاده مي‎كرد؟


پاسخ :
دستور به حجاب و عفاف نه تنها يك ضرورت اجتماعي براي حفظ عفت جامعه است، بلكه مهم‎ترين راه كار حفظ عفت، كرامت و شخصيت انساني زنان در عرصه‎هاي گوناگون مي‎باشد و پارة وجود رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ كاملترين اسوه و الگوي حيا، عفت و حجاب است. دختري كه پدرش كانون همة حوادث سياسي و اجتماعي آن روزگار بود و او در كنار پدر، چون مادري مهربان، در همة اين صحنه‎ها حضور داشت. چه در دوران كودكي در شرايط طاقت‎فرساي مكه در حصر اقتصادي در شعب ابي طالب، چه در دوران بعد از هجرت به مدينه و كشاكش جنگهاي پر شمار و حوادث بي‎شمار، و چه در خانة علي ـ عليه السّلام ـ كه محل آمد و شد فراوان اصحاب و ياران رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ بود و حضرت صديقة طاهره، در همة اين صحنه‎ها حضور داشت، اما با همة اين احوال عفاف و حجاب او در اوج يگانگي و بي‎مثالي بود.[1] جلوه‎هاي بسيار زيبا و ديدني از رفتار و گفتار حضرت فاطمه زهرا (س) در عرصة حجاب و عفاف در منابع گزارش شده است كه حقيقت هر يك از اين رفتارها و گفتارها مي‎بايد سرمشق دختران و زنان در زندگي قرار گيرد.[2]
روايات وارده از صديقه طاهره (س) در رابطه با حجاب مؤيد اين مطلب است كه خود حضرت زهرا (س) از كودكي به اين مطلب اهميت مي‎دادند و از همان اوان كودكي پوشش ظاهري خود را حفظ مي‎كردند[3] در روايتي آمده است كه پيامبر به فاطمه (س) فرمود: چه چيزي براي زن بهتر و نيكوتر است؟ فاطمه (س) گفت: اينكه او مردي را نبيند و مردي نيز او را نبيند.[4] و اما راجع به كيفيت حجاب حضرت زهرا (س) در منابع آمده است كه آن حضرت در خارج از خانه از پوششي استفاده مي‎كرد كه تمام بدن را از سر گرفته تا پاها را مي‎پوشانيد و با چنين پوششي در جامعه حاضر مي‎شد.[5] اميد است كه شيوة عملي حضرت زهرا (س) در زندگي، الگوئي باشد براي تمامي زنان با ايمان و با عفاف جهان اسلام.
بنا براین ايشان از اول حجاب را رعايت می کردند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. سيره و سيماي ريحانه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ، علي كرمي.
2. حياة الصديقة فاطمة (س)، محمد جواد طبسي (ص 149 الي ص 155).
3. نهج الحياة، فرهنگ سخنان فاطمه (س)، محمد دشتي.

پی نوشتها:
[1] . مصباح يزدي، محمد تقي، جامي از زلال كوثر، تحقيق و نگارش محمد باقر حيدري، انتشارات مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، چاپ دوم، 1381 هجري شمسي، ص 105 و 106.
[2] . ر.ك: بحار‎الانوار مجلسي، ج 101، ص 36 و ج 100، ص 238 و ج 37، ص 69 و ج 43، ص 84.
[3] . ر.ك: علامة قزويني، سيد محمد كاظم، فاطمه الزهراء من المهد الي اللحد، منشورات مؤسسة النور للمطبوعات بيروت، چاپ اول، 1411 هجري قمري، ص 190 و 191.
[4] . علامه مجلسي، زندگاني حضرت زهرا (س)، ترجمه محمد روحاني علي آبادي، انتشارات مهام، چاپ اول، 1377 هجري شمسي، ص 388.
[5] . طبسي، محمد جواد، حياة الصديقة فاطمة (س)، مؤسسه بوستان كتاب قم، چاپ اول، 1423 هجري قمري، ص 154 و 155.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.