سه‌شنبه، 30 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

تربت امام حسین علیه السلام چرا خاصیت شفادهی دارد؟ و چگونه جسم روحانی امام (ع) بر خاک اثرگذاشته است؟


پاسخ :
خداوند متعا ل به میمنت و برکت وجود مقدس امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارا نش در سرزمین کربلا، و به خاطر این که آن حضرت و یارا نش جانهای عزیزشا ن را در راه خدا فدا کردند خصوصیات و برکاتی را در سرزمین کربلا و تربت امام حسین ـ علیه السّلام ـ قرار داده که از جمله آنها این است که تربت او شفای هر دردی است و خصوصیتی دارد که در هیچ خاک دیگری یافت نمی شود.
محمد بن مسلم ا ز امام باقر و امام صادق ـ علیهما السّلام ـ روایت می کند که فرمودند: خداوند تبارک و تعالی به عوض شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ امامت را در نسلش و شفاء را در تربتش، و اجابت دعا را در نزد قبرش قرار داد[1].
از این روایت نتیجه می گیریم که خداوند در برابر این همه جان فشانی و جانبازی بزرگ و ایثار هستی(و شهادت خود حضرت و یاران باوفای او) مواهبی به امام حسین ـ علیه السّلام ـ مرحمت فرموده که ا ز جمله آنها شفا قرار دادن تربت طیب و طاهر آن حضرت است.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: تربت قبر حضرت اما م حسین ـ علیه السّلام ـ شفاء هر دردی است و آن دا روی بزرگ است.[2] ا لبته خا صیت شفادهی هنگامی است که ا نسان به آن اعتقاد داشته باشد و این اعمال را با آداب آن انجام دهد که به بعضی از آداب خوردن تربت در کتب روایی وادعیه اشاره شده است که می توان به کتب ادعیه از جمله مفاتیح الجنان رجوع کرد. این ویژگی که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ائمه طاهرین ـ علیهم السّلام ـ فرموده اند به وقوع پیوسته و چه بسیار افرادی که به برکت این تربت شفاء گرفته اند.
اما در مورد اثرگذاری جسم روحانی امام حسین ـ علیه السّلام ـ بر خاک کربلا می توان گفت: هم چنان که روایا ت فوق و ده‌‎ها روایت دیگر دلالت دارد این خداوند است که به برکت امام حسین -علیه ا لسلام- آثاری را در خاک کربلای او قرار داده است و برای خداوند سهل است که به خا طر عظمت و احترام بندگان ویژه‌اش خاک را کیمیا و یا کیمیا را خاک کند چون مؤثر مستقل و حقیقی او است ولذا ابراهیم خلیل (ع) سیراب شدن و سیر شدن و شفای خویش را مستقیما به خدا نسبت می دهد[3] نه به آ ب و غذا و دارو.
حال اگر همین خدای قادر و توانا، اثر سیر کردن را از غذا و اثر سیراب نمودن را از آب بگیرد و یا آتش را بر حضرت ابراهیم خلیل(ع) گلستان کند و یا تربت سید الشهدا را دارو برای مرض های صعب العلاج قرار دهد، آ یا به نظر بعید می رسد؟ خیر اگر هم بعید به نظر آید به خا طر آن است که خدا را درست نشناخته و توحید افعالی را درست درک نکرد ه ایم.
و به را ستی آیا بعید به ذهن می آید که خداوند در برابر آن همه جان فشانی و جانبازی و ایثا ر امام حسین(ع) مواهبی به ا مام حسین ـ علیه السّلام ـ مرحمت فرماید که ا ز جمله مواهب شفاء در تربت طیب و طاهر آن حضرت باشد. و خوردن تربت او را با عث شفای بیماران و دوای دردها قرار دهد.
بنابراین با قاطعیت می توان گفت اماکن و بُقاع و اشیاء و سرزمین ها و نیز خاک کربلا، به خاطر منسوب بودن به خدا و اولیاء خدا و اشخاص دارای ارزش شده و مؤثر و مورد احترام واقع می شوند»[4]. و به خاطر منسوب بودن تربت کربلا به برترین عزیز خدا و محبوب و میوه دل رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ یعنی امام حسین ـ علیه السّلام ـ با ارزش‌ترین خاک‌ها و مؤثرترین داروها می باشد و درحقیقت فیض خدا و امام حسین (ع) است که ا زطریق خاک کربلای امام حسین(ع) به ما می رسد و او سبب شده که خداوند آن را مؤثر قرار دهد.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1.ابن قولویه، کامل الزیارات.
2. سجده ای بر آسمان (شرح سیرتنا و سنتنا علامه امینی).
3.دستغیب، داستان های شگفت و کتاب معجزات امام حسین.
4.امام شناسی، علامه تهرانی.

پی نوشتها:
[1]. بحارالانوار، چاپ اسلامیة 1369، جلد 44، صفحه 221، باب 29، (ما عوضه الله الشهادة).
[2]. ابن قولویه، شیخ جعفر، کامل الزیارات، ترجمه ذهنی، ص: 835.
[3]. شعرا/79-80
[4]. علامه امینی (ره)، سیرتنا و سنتنا، بیروت، چاپ دوم، 1412.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.