سه‌شنبه، 30 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در باب شهادت حضرت قاسم علیه السلام می‎گویند وقتی مشغول بستن بند کفش خویش بود دشمن او را به شهادت رساند آیا این حرف درست است و در مقاتل معتبر آمده است؟


پاسخ :
آنچه در مقاتل و منابع تاریخی معتبر درباره شهادت حضرت قاسم علیه السلام آمده چنین است: «ابو مخنف از حمید بن مسلم که خبرنگار لشگر عمر بن سعد است چنین نقل کرده است: از میان همراهان حسین، پسری که گویا پاره‎ی ماه بود به سوی ما بیرون آمد و شمشیری در دست و پیراهن و جامه‎ای بر تن داشت و نعلینی به پا کرده بود که بند یکی از آندو بریده شده بود و فراموش نمی‎کنم که آن ;کفش چپش بود. عمرو بن سعید بن نفیل ازدی که او را دید گفت هم اکنون بر او حمله آرم بدو گفتم سبحان الله تو از این کار چه می‎خواهی... بی‎درنگ به او حمله کرد و شمشیر بر سرش فرود آورد. قاسم بر زمین افتاد و فریاد زد عمو جان... به خدا سوگند حسین(ع) به محض شنیدن صدای او چونان باز شکاری رسید قلب لشکر را شکافت و ...»[1].
این واقعه در دو منبع معتبر به شکل مذکور نقل شده است و چنانکه مستحضرید این منابع معتبر دست اول هیچ یک به چنین چیزی اشاره نکرده‎اند و در هر دو اشاره به پاره بودن بند کفش پای چپ نموده و مطلبی که حکایت از مشغول بودن وی به بستن آن باشد ندارند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1-حماسه سازان کربلا؛ترجمه بخشایشی.
2- درکربلا چه گذشت؛شیخ عباس قمی.
3- مقتل مقرم.

پی نوشت:
[1] . ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبین، ص 88، شیخ مفید، ارشاد، آل البیت، ج 2، ص 102 ـ 108.
منبع:اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.